Több mint húsz év és három generáció alatt összesen 1,6 millió példány készült a Škoda Superb nagyautóból. Idén bemutatkozott a negyedik kiadás, cikkünk főszereplője azonban még egy harmadik generációs kombi alapjaira épül.
A Škoda Superb Estate Sleeper Edition neve több mint beszédes: sleepernek azt a tuningolt autót nevezi a szakzsargon, amelynek külső megjelenése nem tanúskodik a jelentősen megnövelt motorteljesítményről és menetdinamikáról. Álmosan megbújik a forgalomban, anélkül, hogy felhívná magára a figyelmet.
A 280 lóerős, összkerékhajtású csúcsverzió kétliteres turbómotorját az az RE Performance nevű műhely vette kezelésbe, amely annak idején megépítette a világ leggyorsabb Škodáját. Egy általuk felkészített Octavia 2011-ben, a bonneville-i sóstó medrében 365,4 km/óra sebességgel száguldott.
Fogták tehát a kétliteres erőforrást, új turbófeltöltőt és módosított üzemanyag-ellátó rendszert szereltek rá, átdolgozták a szívórendszerét, valamint a köztes töltőlevegő-hűtőt. Mindezek nyomán 280-ról 477 lóerőre emelkedett a csúcsteljesítmény, a korábbi 350 Nm helyett pedig immár 661 Nm a legnagyobb elérhető forgatónyomaték.
Persze ehhez a teljesítményhez mégsem maradhatott teljesen érintetlen a Superb: a futóművét 50 mm-rel (!) leültették, a rugóstagokat motorsportból származó darabokra cserélték, a fékrendszert nagyobb, lyuggatott tárcsákkal és hatdugattyús AP Racing nyergekkel készítették fel az extra igénybevételre.
A többi, ilyenkor szokásos beavatkozástól azonban valóban eltekintettek: sem légterelők, sem speciális matricázás nem vadítja a gyári zöld fényezésű karosszériát – ezt a színt egyébként tavaly, III. Károly királlyá koronázásakor mutatta be a Škoda. Az utastérben konyakbarna bőrkárpitozás hívogat, a vezető masszázsülést kapott.
A Superb Estate Sleeper Edition nem kerül gyártásba, egyetlen létező példánya az importőri tesztautóparkban foglalja el a helyét, így a brit autós szakújságírók hamarosan személyesen is megtapasztalhatják, mire képes egy gyárilag tuningolt Škoda nagyautó.