A jelenleg érvényes tízszázalékos vámon felül 17%-ot kell fizetnie az Európai Unióba exportált autói után a BYD kínai autógyártónak. Ez meglehetősen nagy pluszteher, mégis örülhet a sencseni gyártó, hiszen jóval kevesebb extra vámot kell fizetnie, mint a Volvo anyacégének, a Geely-nek (19,3%), vagy pláne a SAIC-nak (36,3%), amely az MG Motor gyártójaként bír egyre stabilabb európai jelenléttel.

Az Európai Bizottság által a közelmúltban kiadott, 208 oldalas dokumentumban az „eltérő szintű együttműködési hajlandóságot” jelölik meg a markáns különbségek okaként.

A pontos részleteket a hivatalos jelentés bizalmasan kezeli, ugyanakkor bennfentes források megerősítették, hogy a sanghaji központtal működő SAIC vonakodott átadni bizonyos információkat, nem biztosított hozzáférést egyes beszállítóinak adataihoz, illetve volt, hogy egyáltalán nem rendelkezett ezekkel az adatokkal. Szintén probléma a kínai oldalon uralkodó, erős bürokrácia, illetve hogy a SAIC egyszerűen nem válaszolt bizonyos megkeresésekre. A kínai autógyártó hivatalosan nem reagált a panaszokra, ugyanakkor a közösségi médiában rosszallását fejezte ki amiatt, hogy „üzleti szempontból érzékeny és a vámtarifa szempontjából irreleváns” kérdésekre is választ várt Brüsszel.

A BYD és a Geely az EB szerint egészen máshogy közelítette meg a kérdést: nemzetközi ügyvédi irodákat fogadtak, széles körű adatgyűjtést végeztek és – legalábbis a BYD – az uniós jogszabályokban járatos szakértőkkel is konzultált, tájékoztatták a nevük elhallgatását kérő források a Bloomberg szerkesztőit.

Az informátorok szerint a büntetővámok mértéke pontosan jelzi, hogy melyik autógyártó milyen mértékben kész (vagy tud) alkalmazkodni az európai üzleti kultúrához, illetve hatékony politikai lobbitevékenységet folytatni Európában, illetve Kínában.

Illusztráció: NurPhoto / Getty Images