Az 1970-es években gyártott és forgalmazott Renault R17 / R15 kupépáros az R12 futóművét és az R16 motorját társította egy teljesen egyedi, B oszlop nélküli karosszériával.
Az R15 két téglalap alakú fényszórót és hagyományos hátsó oldalablakot kapott, míg az R17 négy kerek lámpatesttel, apró, de teljesen lehúzható hátsó oldalablakkal, valamint vaskos C oszloppal és abba beleillesztett, rácsos borítás alá rejtett, kis méretű kiegészítő ablakkal vadította meg a közönséget.
Ez utóbbi, azaz az R17 állt modellt ahhoz a különleges projekthez, amelyet Ora Ito francia formatervező cégével, az Ora Ïto stúdióval közösen álmodott és valósított meg a Renault.
A már megvalósult R5 és a napfényre hamarosan kilépő R4 után az R17 újraalkotása számos kérdést felvet, és mindegyik ugyanabba az irányba mutat: ha a Renault idővel összes régi slágermodelljét újragyártja, azzal az európai autógyártás egyik legizgalmasabb és legkívánatosabb szereplőjévé válhat.
Ora Ito gyakorlatilag újratervezte a bő ötvenéves autót, a fő stíluselemeket tisztelettel kezelte, ugyanakkor mindent a XXI. század követelményeihez, az elektromobilitás futurisztikus szellemiségéhez igazodva alkotott újra.
A folyamatot szimplexitásnak nevezte el: a komplex részleteket leegyszerűsítette, és ezzel a kortárs formai nyelvezet értelmében erőteljesebbé tette.
Ezzel együtt helyénvaló a restomod elnevezés, hiszen az eredeti önhordó karosszériát, ajtókat és ablakokat, padlólemezt és utasteret használták fel.
A karosszériát (és ezzel a nyomtávot) ugyanakkor 17 cm-rel kiszélesítették, hogy jobban tartsa az utat; a kerékdobok és a kerekek kialakítása egyszerre elegáns és látványos.
A karosszéria szénszálas kompozitból készült, galaxisbarna fényezése megállta volna a helyét az 1970-es években is, pedig olyannyira vadonatúj, hogy kifejezetten és kizárólag ehhez az egyedi projekthez keverték ki.
Az eredeti R17-es orrmotoros, elsőkerék-hajtású autó volt. Itt változtatott a legtöbbet a tervezőcsapat: a 270 lóerős villanymotort hátra építették be, az a hátsó kerekeket hajtja.
Az utastérben az ülések megőrizték az eredetiek virágszirom-formátumát, de modern kárpitozást kaptak.
A vezetői környezet jellegzetességeit – a négy nagy, analóg műszert, a mellette sorakozó billenőkapcsolókat, valamint a jellegzetes küllőzetű kormánykereket – a végletekig leegyszerűsített formában, soha nem látott megoldásokkal ültették át 2024-be.
A Renault egyelőre nem nyilatkozott arról, gyártásba kerülhet-e valaha a modernizált R17-es – na, nem ebben a formában, hiszen az egykori platform nem állná ki a modern ütközésbiztonsági próbákat, de ahogy a Renault 5 és a Hyundai 74 Vision N példája is mutatja, az elektromobilitásban is van helye a múlt babusgatásának.
Kattints ide, ha videón is megnéznéd az újragondolt R17-est!