Egy 23 éves orvostanhallgató, Dimple Patel idén március 3-án hajnalban beült autójába. Nem sokkal később 114 km/óra sebességgel belerohant két autósba, akik az autópálya belső sávjában vesztegeltek – egyiküknek lerobbant  a kocsija, a másik pedig megállt, hogy segítsen neki.

Halálosan gázolt az önvezető autó: ki a felelős? 1

A Ford sajtófotóján egy hölgyet lenyűgöz a Mustang Mach-E BlueCruise II. szintű autonóm funkciója. A kép illusztráció.

A két fiatal férfi – az egyik 20, a másik 21 éves – az ütközés idején járműveiken kívül tartózkodtak, így semmi nem védte őket a becsapódáskor. Mindketten a helyszínen meghaltak. Patel enyhe sérüléseket szenvedett.

A rendőrség két fontos dolgot állapított meg. Az egyik, hogy Patel ittasan ült autóba, ezért többek között gondatlanságból elkövetett emberöléssel és ittas vezetéssel vádolják. A másik viszont, hogy autójában, egy Ford Mustang Mach-E elektromos crossoverben az ütközés pillanatában és azt megelőzően aktív volt a Blue Cruise önvezető funkció.

Blue Cruise

A Blue Cruise már Magyarországon is elérhető szolgáltatás, ami 2. szintű önvezető képességekkel bír. A vezető bizonyos útszakaszokon – jellemzően autópályán – elengedheti a kormányt, az autó vezérlő rendszere helyette gyorsít, lassít és kormányoz, a tekintetét viszont nem veheti le az útról, amit szenzorokkal felügyel az autó.

A rendőrség szerint egyértelműen a nő a felelős, és erről közleményt is kiadtak: meglátásuk szerint az önvezető technológia használata közben a vezetőnek kötelessége ugyanúgy figyelni, mintha ő vezetne, és készen kell állnia arra, hogy bármikor visszavegye a vezetést.

Patel ügyvédje ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy Pennsylvania állam ittas vezetésről szóló törvényeiben általában alapvető követelmény, hogy az ittas vezetés ténye okozza a balesetet.

Itt viszont erről szó sincs, érvel az ügyvéd: a balesetet közvetlenül nem a sofőr, hanem az önvezető technológia okozta. Egyelőre nem tudni arról, hogy került-e már hasonló ügy bíróság elé Amerikában; ha nem, a döntés precedens értékű lesz, és hosszú időre meghatározhatja az autonóm járművek fejlesztésének irányát és sebességét, illetve a társadalom és az önvezető autók közötti viszonyt.

Blue-Cruise-Mustang-Mach-E-GIF-01

Érdekes módon egyébként pont egy héttel korábban Texasban is hasonló baleset történt: ott is egy autópályán álló autónak rohant neki egy önvezető E-Mach; a Ford vezetője túlélte, a másik autóé nem.

A Ford elvileg kényelmi, nem pedig önvezető funkcióként hirdeti a Blue Cruise rendszert, és felhívja az ügyfelek figyelmét arra, hogy folyamatosan figyeljék a forgalmat, és álljanak készen arra, hogy visszavegyék az irányítást az autótól.

A Ford kamera segítségével figyeli, hogy a vezető követi-e a forgalmat, és figyelmeztető jelzést ad le, ha nem. A hatóságok szerint aligha véletlen, hogy mindkét baleset éjszaka történt: gyanújuk szerint ilyenkor nem működik hatékonyan a vezetőmegfigyelő rendszer.

Nyitókép: Getty Images / Bilanol