Szigorú szabályozással kedveznek a villanyautók terjedésének a hollandiai Hágában. Két év vita után határozott úgy a városvezetés, hogy 2025. január 1-jétől betiltja a belső égésű motorral szerelt autók reklámozását – a városképet érintő döntés értelemszerűen elsősorban a köztéri hirdetőtáblákra vonatkozik, írja az Auto Bild.

Az autógyártók ezután is dicsérhetik a márka minőségét – legalábbis Hágában ez lesz a protokoll –, azonban a plakáton egyetlen benzin- vagy dízelmotoros jármű sem szerepelhet, és nem is eshet róla szó. Bár magától értetődő, de a reklámüzenetekre vonatkozó szabályozás alól az elektromos autók mentesülnek.

Bár korábban több városban felmerült a reklámtilalom gondolata, az Európai Unión belül végül Hága lépett elsőként. Az országon belül Amszterdam, Tilburg és Zwolle városában is fontolóra vették a szabályozás bevezetését, ám az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az ausztriai Grazban már nem szabad reklámozni a belső égésű motorokat, valamint a fosszilis tüzelőanyagokhoz kapcsolódó szolgáltatásokat.

Hágában a Reclame Fossielvrij nevű környezetvédelmi szervezet kezdeményezésére, ráadásul helyi joghatóság bevonásával döntöttek a tilalomról – ez más EU-s városok számára is követendő precedenst teremthet. Azzal ugyanis, hogy önkormányzati határkörben is gondoskodhatnak arról, hogy a plakátokról eltűnjenek az elmúlt évek narratívájában környezetszennyezőként megbélyegzett, hagyományos hajtású járművek, arra sem kell várniuk, hogy magasabb szinten szülessen erről döntés.