Rossz hónapot zárt az európai újautó-piac: az EU, Nagy-Britannia és az EFTA tagállamok (Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc) összesítésben 17 százalékos mínuszban vannak az előző év azonos hónapjához képest.
Ilyen helyzetben nem meglepő, hogy a szereplők közül sokkal többen állnak vesztésre, mint nyerésre – más kérdés, hogy a pozitív hősök egy része csak saját magához képest teljesít jól, a piac alakulásához csekély darabszámai miatt nem igazán tud hozzászólni.
Huszonegy gyártó tudta növelni eladásait, ami jelentős visszaesés ahhoz képest, hogy egy hónappal korábban, idén júliusban még 35 márka erősített egy évvel korábbi önmagához képest. Harmincnyolc márka ezzel szemben kevesebb autót adott el, mint tizenkét hónapja; közülük 24-en a 17%-os piaci átlagnál is rosszabban teljesítettek.
Akiknek (viszonylag) nem ment rosszul…
A Volvo 36 százalékkal növelte eladásait, és ezzel a tavaly augusztusi 21. helyről a 14-re ugrott. A 19 605 eladott autó 32,5 százaléka, azaz gyakorlatilag minden harmadik eladott Volvo a frissen bevezetett EX30 volt. A városi crossover egyébként immár Európa második legnépszerűbb elektromos modellje a Tesla Model Y mögött.
A Škoda tulajdonképpen stagnál, de egy meredeken zuhanó piacon ez is szép teljesítmény. 46 785 eladott autóval beelőzte a küszködő BMW-t, és immár Európa harmadik legnépszerűbb márkája. A siker jelentős részben a Fabia 22%-os erősödésének volt köszönhető.
A Dacia tavaly ilyenkor a tizenkettedik helyen ünnepelt, most viszont a kilencedik legnagyobb márka Európában. Ez szép teljesítmény, ugyanakkor a számok nem adnak okoz az elégedettségre: az összeladások ugyanis 12 százalékkal csökkentek. Ebben kétségtelenül nagy szerepet játszott a Spring elektromos városi modell iránti kereslet radikális csökkenése. A Sandero megőrizte elsőségét a kisautók között; a városi kisautó eladásai 9,7 százalékkal nőttek, míg a Duster modellváltása 8,2 százalékos növekedést hozott.
Akiknek nem jött össze…
Nem megy jól a prémium márkáknak. Ahogy fent említettük, a BMW-t letolta a dobogóról a Škoda, a negyedik helyen álló márka eladásai 9,5 százalékkal csökkentek. Különösen a BMW 3-as eladásai nem jöttek úgy, ahogy remélték (-16%)
Az Audi is küzd, a negyedik helyről a hatodikra csúszott, miután eladásai (41 398 db) 17 százalékkal zsugorodtak 2023 augusztusához képest. Itt is a középkategóriás húzómodell felejtett el húzni:az Audi A4 eladásai 20 százalékkal estek.
A Teslának nagyon rosszul jött, hogy Európa rájött, mégsem akar villanyautó-paradicsom lenni. Habár csak egy helyet esett az amerikai gyártó, a tavalyi 14. után most a 15. legerősebb márka a piacon, a 43%-os zsugorodás (18 551 eladott autó) nagyon rosszul hangzik.
Augusztusi Top 5
Míg 2023 augusztusában 868 507 autót adtak el a vizsgált piacokon, idén 722 400-at (-16,8%.)
Cégcsoportok szintjén a Volkswagen-konszern vezeti az eladásokat 200 383 autóval (-13,6%), utána a Stellantis jön fele ennyivel (101 206 db, -28,3%.) A Renault-csoport 66 536 új könnyű gépjárművel (-12,9%) a harmadik. Szorosan mögötte a Hyundai-Kia konszern áll (62 245 db, -17,9%,) épp csak megelőzve a Toyota-csoportot (57 119 db, -12,1%) és a BMW konszernt (52 854 db, -14,9%.)
Ami az egyedi márkákat illeti, a Volkswagen és a Toyota után tehát a Škoda és a BMW következik, de a Mercedes-Benz valamivel kisebb forgalomvesztésével alaposan megszorítja bajor konkurensét.
Márka | 2024.08. | 2023.08. | Változás |
Volkswagen | 79789 | 97167 | -17,9% |
Toyota | 52703 | 56884 | -7,4% |
Škoda | 46795 | 46800 | 0,0% |
BMW | 45550 | 50341 | -9,5% |
Mercedes-Benz | 44114 | 47069 | -6,3% |
Privát verseny a kínai gyártók között
A kínai márkák ma még nem meghatározók, de sokasodásuk miatt ez nem sokáig marad így. Köztük sem mindenki teljesített azonban kimagaslóan – főleg a ma még apró szereplők könyvelhettek el jelentős növekedést, ami arányait tekintve impozáns, de a darabszámok tekintetében még mindig nem meghatározó Európában.
A BYD (3059 db) növelte eladásait, ezzel most a harmincadik legnagyobb szereplő a piacon. Az Omoda alig több mint harmad ennyi autót adott el (1142 db), de annak fényében, hogy tavaly ilyenkor 13 autójuk talált gazdára Európában, gigantikus a növekedés – ezzel mindenesetre a tavalyi 73. helyről a 37-ikre kapaszkodtak fel. Nem minden kínai gyártó büszkélkedhetett hasonló sikerekkel: az MG fájdalmas 28 százalékkal kevesebb (10 551 db) autót adott el, mint egy évvel korábban, így jelenleg már csak a 22-ik a rangsorban.
Nyitóképünk: az európai piacra gyártott autók behajózásra várnak a kínai Szucsou kikötőjében (forrás: CFOTO/Future Publishing via Getty Images)