Megviselték a Volkswagen-csoportot az elektromos átállás költségei, valamint a piacon egyre nagyobb teret nyerő kínai riválisok. Ezek miatt a német konszern költségcsökkentésbe kezdett, aminek következtében – a márka 87 éves fennállása során először – zárhatnak be németországi üzemek.

Arról, hogy a kényszerintézkedések hány munkahelyet érinthetnek, eddig leginkább találgatások láttak napvilágot. Egy friss interjúban viszont Oliver Blume, a cégcsoport vezérigazgatója árulta el, hogy a Németországban foglalkoztatott munkavállalók 10 százalékától válhatnak meg – vette észre az Automotive News Europe.

Ez azt jelenti, hogy a korábbi 15 ezer fő helyett 30 ezren maradhatnak állás nélkül.

A szigorítások a legérzékenyebben a kutatás-fejlesztési részleget érintenék, ahol a 13 ezerből 4-6 ezer dolgozót bocsáthatnak el. (Igaz, azóta a német gazdasági miniszter jelezte, hogy nem hagynák cserben a Volkswagent.)

Arno Antlitz, a VW-csoport pénzügyi vezetője arról beszélt, hogy a következő öt évben 170 milliárdról 160 milliárd euróra szeretnék csökkenteni a beruházások mértékét.

Bármennyire ellentmondásosan hangzik, a Volkswagennek az a célja a megszorításokkal, hogy újra versenyképessé váljon a szűkülő európai piacon. A kereslet ugyanis a koronavírus-járvány óta nem állt helyre, így évente a korábbinál 500 ezer autóval kevesebbet értékesít, „ami körülbelül két üzemnek felel meg”. Elsősorban azokat a munkaszerződéseket mondhatják fel, amik 2029-ig érvényesek a vállalat hat németországi gyárában.

A Volkswagen emellett növelné az eladott autói utáni árrést – 2026-ra a mostani 2,3-ról 6,5 százalékra emelné azt.

A wolfsburgi üzemi tanács szerint annak, hogy 30 ezer munkavállalót küldhetnek „semmi alapja nincs, egyszerűen nonszensz”. A márka szóvivője azonban megerősítette a dpa hírügynökségnek, hogy csökkenteni kell a németországi kiadásokat ahhoz, hogy legyen elég pénz a leendő befektetésekhez – ugyanakkor a létszámcsökkentésről szóló híresztelésekre nem kívánt reagálni.

Herbert Diess, a Volkswagen-konszern korábbi vezérigazgatója 2021-ben már belengette, hogy 30 ezer munkahelyet szüntethetnek meg. Ennek hatására Diess kapcsolata megromlott a szakszervezetekkel, és ez is közrejátszott abban, hogy végül neki kellett távoznia.