Az Egyesült Államok Kereskedelmi Minisztériuma hétfőn bejelentette, hogy javasolja a kínai gyártmányú szoftverek és hardverek betiltását az amerikai utakon közlekedő járművekben. A tervezett szabályozás – melyről a Reuters számolt be – arra kényszerítené az amerikai és más nagy autógyártókat is, hogy a következő években eltávolítsák az amerikai járművekből a kínai szoftvereket és hardvereket.

Nemzetbiztonsági aggodalmak

A Biden-kormányzat komoly aggodalmakat fogalmazott meg a kínai cégek adatgyűjtésével kapcsolatban, amely az amerikai autósok és az ország infrastruktúrájára kapcsolható össze. Továbbá felmerült a veszély, hogy a külföldi hatalmak manipulálhatják az internethez és navigációs rendszerekhez kapcsolódó járműveket. Februárban a Fehér Ház vizsgálatot rendelt el az esetleges kockázatok feltárására.

A tilalom megakadályozná, hogy a kínai autógyártók önvezető autókat teszteljenek az amerikai utakon, és kiterjedne az Oroszország által gyártott járműszoftverekre és hardverekre is.

Gina Raimondo kereskedelmi miniszter egy sajtótájékoztatón így fogalmazott: „Amikor külföldi ellenfelek szoftvert fejlesztenek járművekhez, azokat használhatják kémkedésre vagy távoli irányításra, ami veszélyezteti az amerikaiak magánéletét és biztonságát az utakon.”

A kockázatok súlyosbodása

A Biden-kormányzat már korábban is szigorította a kínai járművek, szoftverek és alkatrészek importjára vonatkozó szabályokat. A hónap elején jelentős vámemeléseket vezettek be a kínai elektromos járművekre, akkumulátorokra és fontos ásványi anyagokra. Bár jelenleg viszonylag kevés kínai gyártmányú személyautó vagy kisteherautó kerül az amerikai piacra, Raimondo kijelentette: „Nem várhatjuk meg, míg az amerikai utakat elárasztják ezek a járművek, cselekednünk kell.”

A legtöbb új autó rendelkezik internetes kapcsolattal, amely lehetővé teszi az adatok megosztását. Az új szabályok gyakorlatilag megtiltanák a kínai járművek forgalmazását az Egyesült Államokban, bár a kínai gyártók kérhetnek mentességet egyedi esetekben.

A kínai nagykövetség Washingtonban korábban bírálta az amerikai lépéseket, mondván: „Kína felszólítja az Egyesült Államokat, hogy tartsa be a piacgazdaság elveit és a nemzetközi kereskedelmi szabályokat, és biztosítson egyenlő versenyfeltételeket minden ország vállalatának.”

A szabályozás részletei

A javaslat szerint a szoftverekre vonatkozó tilalom 2027-ben, míg a hardverekre vonatkozóan 2030-ban lépne hatályba. A szabályok minden közúti járműre vonatkoznának, de kizárnák a mezőgazdasági és bányászati járműveket, amelyek nem közutakon közlekednek. Az amerikai autógyártókat képviselő szövetség figyelmeztetett, hogy a hardverek és szoftverek cseréje időbe telik.

Bár számos járműben világszerte használnak kínai alkatrészeket, a szervezet nem tudott pontos adatokat szolgáltatni arra vonatkozóan, hogy ezek mennyire elterjedtek az amerikai modellekben.

A Kereskedelmi Minisztérium 30 napos nyilvános véleményezési időszakot biztosít a javaslatra, és reméli, hogy a végleges szabályozást január 20-ig elfogadják.