A KTM a világon elsőként fog alkalmazni négyet abból a hat vadonatúj, radar alapú vezetőtámogató funkcióból, amelyeket most mutatott be a Bosch. A fejlesztés során szem előtt tartották, hogy a motorozás a legtöbb felhasználó számára nem elsősorban helyváltoztatásról, hanem inkább az örömszerzésről szól, ezért a rendszereket úgy tervezték meg és programozták, hogy ne csorbítsák a motorozás élményét.

Olyan biztonságos lesz a motor, mint az autó? 1

A várakozások szerint az alábbi funkciók bevezetésével minden hatodik, motorkerékpárost érintő baleset elkerülhető lesz – ez a statisztika a német utakra vonatkozik, de nyilván globálisan is hasonló eredmények várhatók.

Dugókövető adaptív tempomat (ACC + S&G)

A 2020-ban nevezetett, adaptív tempomat továbbfejlesztése immár állóra fékezi a motorost, azaz nem csak normál forgalomban, de torlódás esetén is használható. A rendszer értelemszerűen automata sebességváltóval működik együtt a legjobban, és az új KTM, amelyen először mutatkozik be, pont ilyet kap. Az ismételt elinduláshoz elég megnyomni egy gombot vagy megmozdítani a gázkart.

Csapatos túrázás asszisztens (GRA)

Az adaptív tempomatot kiegészítő funkció észleli, ha eltolt, lépcsőzetes alakzatban haladnak együtt a motorosok, és így módosítja az érzékelőktől kapott információkat. A rendszert nem kell kikapcsolni: ha nem észlel csapatos motorozást, normál tempomatként működik.

Követési távolság asszisztens (RDA)

A tempomattal ellentétben az RDA rendszer nem szabályozza a sebességet, így a vezető maga gyorsíthat vagy lassíthat, ám amint közeledik egy elöl haladó járműhöz, a vezérlés elveszi a gázt, vagy akár fékez. A követési távolság beállítható, illetve gombnyomásra vagy a gázkar megtekerésével felülírható.

Olyan biztonságos lesz a motor, mint az autó? 23

Vészfékrásegítés (EBA)

Amennyiben a rendszer vészhelyzetet észlel, ám a motoros nem fékez eléggé erősen, a vezérlés önműködően maximálisra növeli a fékhatást.

Hátsó követési távolság figyelmeztetés (RDW)

A rendszer figyeli a mögöttes forgalmat, és figyelmezteti a motorost, ha hátulról valaki túlságosan közel húzódik hozzá. A motoros ekkor megteheti a szükséges manővereket.

Ráfutásos ütközésre figyelmeztetés (RCW)

Ha az RDW által leadott figyelmeztetés nem hoz eredményt, és közvetlen ütközésveszély fenyeget, a vezérlés bekapcsolja a motor vészvillogóját, hogy figyelmeztesse a hátul közlekedőt a kockázatra. A rendszer álló helyzetben, tehát lámpánál vagy dugóban is működik.

Olyan biztonságos lesz a motor, mint az autó? 24