Más védőfelszereléseket is kötelezővé tehetnek a nagymotorral közlekedők számára Magyarországon – értesült a kapcsolódó kormányzati tervekről a Telex.

Jelenleg – a legtöbb EU-tagországban érvényben lévő előírásokkal összhangban – csak a bukósisak használatát írja elő a KRESZ. A gyakorlati oktatáson és vizsgán viszont a zárt cipő, a védőbetétekkel ellátott kesztyű, kabát és nadrág is kötelező, így merült fel a szigorítás ötlete az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI) szakmai egyeztetésein.

A portál megkeresésére a tárca megerősítette az erről szóló értesüléseket, a válaszból kiderült az is, hogy a kilátásba helyezett szigorítás a segédmotor-kerékpárosokra nem vonatkozna.

Szigorral jöhet óriási változás a KRESZ-ben 1

Védtelennek gondolják a balesetekkel szemben a motoron ülőket. (Illusztráció: Photoservice/Getty Images)

A minisztérium mostani álláspontja szerint „a motor lényegesen kevesebb védelmet biztosít a rajta ülő számára”, holott hasonló mértékű és veszélyességű baleseteknek van kitéve, mint az autósok, a teherautósok és más közlekedők. A személyi sérüléssel járó motoros balesetekkel kapcsolatos tapasztalatok is a további felszerelések szükségességét támasztják alá. A cél viszont egy olyan szabályrendszer kidolgozása, ami „a motorosok számára megfelelő és használható kereteket biztosít”.

A végleges állásfoglalás előtt az ÉKM és a KTI a szakemberekkel és a motoros szakmai, érdekképviseleti szervekkel fog konzultálni.

Egyelőre tisztázatlan, mely védőfelszerelések válhatnak még kötelezővé, a Telex által megszólaltatott szakértő szerint a szigorítás helyett fontosabb lenne nagyobb hangsúlyt helyezni a figyelemfelhívásra. Ugyanakkor kiemelte: a baleseteket követő jogi eljárásokban a mögötte ülő utas sérülései miatt külön felelősségre vonhatják a motor sérült vezetőjét.

Mint arról korábban beszámoltunk, egyébként is kardinális átalakulás előtt áll a hazai KRESZ. A konkrétumok még nem ismertek, de az már nyilvánvaló, hogy kiemelt figyelmet fognak fordítani a gyalogosok, a kerékpárosok és a rolleresek biztonságára.