A tavaly nyáron leleplezett Maserati GT2 versenyautó kapcsán már akkor elhangzott a gyár részéről, hogy igazán kár lenne, ha egy ilyen nagyszerű autó nem mehetne az utcára…
Aztán idén augusztusban meg is erősítették, hogy érkezik a GT2 Stradale, ami azért vicces, mert a versenyautó eleve egy közúti modell, az MC20 alapjaira épült. Mégis, a történetet így megtekerve rangosabbnak hangzik a végeredmény, mintha egyszerűen építettek volna egy extrém kivitelű MC20-ast.
Azok kedvéért, akiknek sietős a dolguk, és csak a számoknak hisznek, gyorsan összefoglaljuk a GT2 Stradale paramétereit. A jól ismert 3.0 V6-os motor itt 640 lóerőt ad le, a maximális forgatónyomaték 720 Nm.
A nyolcfokozatú, duplakuplungos sebességváltóval szerelt hajtáslánc 2,8 másodperc alatt gyorsítja álló helyzetből 100 km/órára a szárazon 1365 kilogrammot nyomó kupét, a végsebesség 324 km/óra.
A további műszaki részleteket a cikk legvégén található táblázat tartalmazza.
A GT2 Stradale leglátványosabb egyedi jellemzője az aerodinamikai csomag. A három fokozatban állítható, szénszálas hátsó szárny és a többi áramlástani elem – így az elülső gépházfedélen kialakított, hűtési feladatot is ellát légcsatornák – 280 km/óra sebességnél kerek fél tonnával préselik az aszfaltra az autót. Az MC20 ugyanennél a tempónál csak 145 kilóval szorítja magát az aszfaltra.
A menetkész tömeg 60 kilogrammal csökkent az MC20-hoz képest; ebből 19 kilót a versenyautóról átemelt, központi anyás, 20 colos keréktárcsák vesznek le. További dekagrammokat lehet megtakarítani az autó szinten minden pontjára elérhető, szénszálas kompozit elemekkel – ezek egy része funkcióval is bír, mások csak díszítenek.
Az utastérben könnyített szerkezetű a középkonzol, az ajtókon pedig szövetfül szolgál azok behúzására – az itt megtakarított grammokat aztán olyan extrákkal pazarolták el a tervezők, mint a vezeték nélküli telefontöltő rendszer vagy a tizenkét hangszórós Sonus Faber prémium hifi.
A mérnökök az olyan praktikus megoldásokról sem feledkeztek meg, mint az első futóművet 35 mm-rel megemelő, opciós funkció. A csomagtartó 100 literes, azaz nem sok mindenre jó, de legalább van.
Az autót a 2025-től kötelező vezetőtámogató rendszerekkel is felvértezték, így kamerák és radarok figyelik a környezetet és a vezetőt egyaránt.
Mindkét tengelynél új, illetve átdolgozott csatornák vezetik el menetszelet, részben a légellenállást csökkentve, részben a fékeket hűtve.
A szénszálas vázú versenyüléseket a Sabelt szállítja, kétféle méretben választhatók, a mögéjük beszerelhető bukócsövön pedig többpontos versenyöv rögzíthető. Ha a vevő nem szeretne vadulni autójával, kérhető hétköznapibb kivitelű sportüléseket is.
A kormánykerék nem a GT2-ből, hanem az MC20-ból jön, de átdolgozták, felső ívére váltófényeket szereltek, a szénszálas karimát Alcantara borítja.
Kétféle motorsport-csomag is rendelhető az autóhoz. Az elsőben félslick abroncsok, elektronikus vezérlésű részlegesen önzáró differenciálmű, karbon-kerámia fékek és egyedi hangolású ESC szerepel.
A Performance Plus csomag négypontos versenyöveket, beépített tűzoltó-berendezést és egyéb, versenyhelyzetben hasznos extrákat tartalmaz. Szintén ez utóbbi része a Corsa Evo üzemmód, amit közvetlenül a GT2 versenyautóból vettek át, és négy fokozatban tesz lehetővé a kipörgésgátló, a menetstabilizátor, a részlegesen önzáró differenciálmű és az ABS működésének szabályozását. Alapértelmezésben GT, Sport, vizes és Corsa üzemmódok állnak rendelkezésre.
Az infotainment rendszer sem maradt érintetlen, hat menüpontban jeleníthetünk meg motorsport-specifikus motoradatokat (töltőnyomás, forgatónyomaték, olajnyomás stb.), lekérhetjük az elmúlt egy óra fogyasztási adatait, megtekinthetjük a nyomatékelosztás mértékét, leolvashatjuk a motor-, fék- és váltóhőmérsékletet, komplex stopperóra-funkció is rendelkezésre áll, valamint megjeleníthetünk olyan másodlagos rendszeradatokat, mint az indítóakkumulátor feszültsége vagy a hűtővíz hőmérséklete.
GT2 STRADALE
Méretek és tömegek | ||
Hosszúság | mm | 4669 |
Szélesség (tükrökkel) | mm | 2178 |
Szélesség (tükrök nélkül) | mm | 1965 |
Magasság | mm | 1222 |
Tengelytáv | mm | 2700 |
Nyomtáv elöl | mm | 1681 |
Nyomtáv hátul | mm | 1649 |
Túlnyúlás elöl | mm | 1076 |
Túlnyúlás hátul | mm | 893 |
Fordulókör átmérője | m | 11,8 |
Csomagtartó | l | 100 |
Üzemanyagtartály | l | 60 |
Száraz tömeg | kg | 1365 |
Tömegeloszlás e/h | 40%/60% | |
Abroncsok | ||
Elöl | 245/35 R20 | |
Hátul | 305/30 R20 | |
Hajtáslánc | ||
Hengerek száma és elrendezése | V6 | |
Lökettérfogat | cm3 | 3000 |
Furat | mm | 88 |
Löket | mm | 82 |
Sűrítési viszony | 11:1 | |
Max. teljesítmény @ fordulatszám | LE @ 1/perc | 640 @ 7500 |
Max. forgatónyomaték @ fordulatszám | Nm @ 1/perc | 720 @ 3000-5500 |
Erőátvitel | ||
Sebességváltó | DCT, 8 fokozatú | |
Áttételek | 2,905/ 1,759/ 1,220/ 0,878/ 0,653/ 0,508/ 0,397/ 0,329 R 2,632:1 |
|
Végáttétel | 5,174 | |
WLTP értékek | ||
Üzemanyag-fogyasztás (vegyes) | l/100km | 11,6 |
CO2-kibocsátás (vegyes) | g/km | 265 |
Menetteljesítmények | ||
Végsebesség | km/óra | 324 |
Gyorsulás, 0-100 km/óra | mp | 2,8 |
Fékút, 100-0 km/óra | m | 33 |