Ugyanazok a független szervezetek és kutatási intézmények, amelyeknek az Euro NCAP-t is köszönhetjük, 2019-ben előremutató kezdeményezést indítottak útjára: létrehozták a Green NCAP-t, azaz az új autók környezetvédelmi teljesítményét összegző programot. Három fő területen – egészségkárosító emissziók, üvegházhatást erősítő gázok, energiafogyasztás – elemzik a járművek jellemzőit.

A szervezet egyik küldetése, hogy eloszlassa a környezetbarát és szennyező járművekkel kapcsolatos tévhiteket – hogy az emberek ne gondolják azt, hogy minden villanyautó egyformán környezetbarát, vagy, hogy a dízeleket maga a sátán küldte a földre (de csak 2015 után; előtte szerettük őket).

A Green NCAP 2022-ben átdolgozta értékelési szempontrendszerét; az alapvető teszteken jól teljesítő járműveket még egy sor vizsgálatra küldik, amelyeken arra kíváncsiak, hogy huzamos használat során, az ideálistól eltérő körülmények mellett milyen teljesítményt mutatnak fel. Az új szabályok egyben azt is jelentik, hogy a 2022 előtt végzett mérések nem összevethetők az újabbakkal.

Az alábbiakban tehát az elmúlt két év során legjobban szereplő benzinmotoros autókat vesszük sorra.

Toyota Aygo X (56%, 3 csillag)

Ezek Európa legtisztább benzines autói 1

A Toyota Aygo X városi crossoverként viszonylag könnyű, ennek köszönhetően az autó takarékos; vezetési stílustól függően 3-7 liter/100 km-t mértek a tesztelők. Az üvegházhatást erősítő gázok kategóriában megítélt 4,8 pont jobb is lehetne, ha turbómotoros vagy hibrid lenne az autó. Az általános károsanyag-kibocsátás kedvező, hideg időben viszonylag jobban szennyez az autó, illetve magas a részecskekibocsátása.

Škoda Fabia 1.0 MPI  (55%, 3 csillag)

Ezek Európa legtisztább benzines autói 2

A csekély tömeg és a kis lökettérfogatú motor kedvező üzemanyag-fogyasztást eredményez, a gyakorlatban 3,9 és bő 6 liter között fogyasztott 100 kilométeren az autó. A Škoda Fabia különösen hidegindításnál szennyezi a légkört, illetve jót tenne neki egy részecskeszűrő, ugyanakkor a kis Škoda a bizonyíték arra, hogy villamosítás nélkül is lehet tiszta üzemű egy autó.

Fiat 500 (53%, 3 csillag)

Ezek Európa legtisztább benzines autói 3

A Fiat 500 háromliteres szívómotorját 12 V-os mild hibrid rendszer egészíti ki. Az átlagos üzemanyag-fogyasztás 5,2 l/100 km, ugyanakkor nem csupán a részecskekibocsátás, de az ammónia és a szén-monoxid emissziója is túl magas. Az 53%-os összesített teljesítmény nem jobb átlagosnál, és van helye a fejlődésnek.

Škoda Kamiq 1.0 TSI (53%, 3 csillag)

Ezek Európa legtisztább benzines autói 4

Az alapvető méréseken elért, kedvező eredmény jóvoltából a Škoda Kamiq bekerült a második tesztkörbe. A tényleges üzemanyag-fogyasztás 5 és 6 liter között mozgott 100 kilométeren. A turbófeltöltőnek köszönhetően viszonylag kedvező a hatásfok, de hibridizációval még jobb eredményeket lehetne elérni.

Volkswagen Taigo 1.0 TSI (53%, 3 csillag)

Ezek Európa legtisztább benzines autói 5

A 81 kW teljesítményű motor és az automata sebességváltó párosa kedvező károsanyag-kibocsátási eredményeket hozott, a hatásfokra adott 5,2/10 pont jó, de nem kiemelkedő. A részecskeemisszió meglepően kedvező. Az alapteszteken elért eredmények nyomán a Volkswagen Taigót a második körre is benevezték, ám ott már nem remekelt; autópályán, illetve nagy terhelésnél például kifejezetten sokat fogyasztott. Csekély saját tömege miatt ennek ellenére nem rossz választás, ha kis méretű benzinmotoros crossovert keresünk.