Ezek a mozdonyok, melyeket a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. gyártott, különleges technológiával rendelkeznek, és a székesfehérvári, valamint a soroksári rendező pályaudvaron fognak szolgálni – írja a VG.hu.
A Rail Cargo Hungaria (RCH) már megkapta az első két mozdonyt, és további 22 darabot kíván rendelni, ezzel is csökkentve az üzemeltetési költségeket.
Ezek az innovatív gépek állítólag egyedülállóak Európában, hiszen nem csupán hagyományos villamos vontatásra képesek, hanem felsővezeték nélküli pályákon is működnek. Az iparvágányokon, ahol általában nincs áramforrás, eddig dízelmozdonyokat használtak, de az új villany-hibrid megoldásokkal ezt a környezetszennyező technológiát el lehet kerülni. A hosszú távú cél a dízelmozdonyok teljes kiváltása.
A speciális járművek nem általános célúak, kimondottan a magyar vasúti infrastruktúrához lettek igazítva.
A mozdonyok nagy kapacitású lítium-titanát akkumulátort használnak, mely a felsővezetékkel rendelkező szakaszokon feltöltődik. A mozdony akár 800 tonnás szerelvényt is képes vontatni, durván 85 percig, felsővezeték nélküli pályán is, 20 kilométer/órás sebességgel.
Az RCH tervei szerint a két most üzembe helyezett mozdony mellett további beszerzések várhatóak. Jelenleg tárgyalások folynak arról, hogy 22 újabb mozdony érkezzen Kínából, melyek közül 18-at Kínában, négyet pedig Magyarországon gyártanának. Ezek a mozdonyok nemcsak Magyarországon, hanem más délkelet-európai országokban is működhetnek majd, például Szerbiában, Bulgáriában és Észak-Macedóniában, amennyiben felszerelik őket az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszerrel.
Itt látható a videó egy korábbi tesztüzemről: