Egy kutatás szerint a 2020 és 2024 között Magyarországon ellenőrzött sérült autók 1,2 százaléka szenvedett súlyos közlekedési balesetet – áll a carVertical autóadat-szolgáltató közleményében. Súlyos közlekedési balesetnek azt az eseményt tekintik, amelyben a kár a jármű értékének több mint felét teszi ki. Egy alapkategóriájú autó esetében ez az összeg elérheti a négymillió forintot, míg egy súlyosan megrongálódott luxusautó kára akár több tízmillió forintra is rúghat.
A carVertical adatai szerint Magyarországon a baleseti nyilvántartásban szereplő autók 92 százalékánál a jármű értékének legfeljebb 20 százalékát tette ki a kár. Kicsi tehát az esélye annak, hogy súlyosan sérült autót vásároljunk, de azért nem nulla.
A külföldről Magyarországra behozott autók további kockázatokat rejtenek. Gyakran súlyos balesetek után kerülnek az országba, ahol olcsón megjavítva, majd sérülésmentesként meghirdetve találnak vevőre. Németország, Európa legnagyobb autóexportőre az egész kontinensre szállít járműveket. A carVertical adatai szerint Németországban a megrongálódott autók 5,2 százalékában volt az értékük 50 százalékát meghaladó a kár, ami azt jelenti, hogy húsz autóból egy komoly gondot okozhat az új tulajdonosnak. Svédországban és Spanyolországban az ilyen járművek aránya 2,5%, Olaszországban pedig 4,8%.
Németországban a kárnyilvántartásban szereplő autók 71,7 százaléka szenvedett olyan sérüléseket, amelyek az autó értékének legfeljebb 20 százalékát teszik ki. Svédországban ez az arány 83,5%, Olaszországban 79,5%, Spanyolországban pedig 85,6%. Bár a sérült járművek többségét a kisebb károkat szenvedett autók teszik ki, a valós számok a fentiektől eltérők lehetnek arra tekintettel, hogy a tisztességtelen eladók sok esetben eltitkolják a balesetek tényét.