Az Európai Bizottság tavaly október elején szubvencióellenes vizsgálatot indított a BEV-ek behozatalával kapcsolatban, arra kereste a választ, hogy a gyártók részesülnek-e illegális támogatásban, és hogy ez a támogatás okozhat-e gazdasági kárt az uniós BEV-gyártóknak. A vizsgálatot, amely megállapította, hogy a BEV-gyártók Kínában tisztességtelen támogatásban részesültek, a brüsszeli testület kedden lezárta azzal, hogy kiegyenlítő vámokat vetett ki a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára. A vámok öt évig lesznek hatályban az Európai Unió által a járművekre kivetett szokásos 10 százalékos importvámon felül.

Az ideiglenes vám célja, hogy megakadályozza az olcsó, kínai állami támogatással gyártott elektromos járművek EU-ba irányuló dömpingjét. A bizottság szerint a Kínában gyártott elektromos autók eladása a 2020-as 3,9 százalékról 2023 szeptemberére 25 százalékra növekedett az elektromos autók piacán.

A bizottság által vizsgált két kínai gyártóra egyedi többletvámok vonatkoznak: a BYD esetében 17 százalékos, a Geelyre 18,8 százalékos a vám. Más elektromosjármű-gyártásban érdekelt kínai vállalatokra, amelyek együttműködtek az uniós vizsgálatban, átlagosan 20,7 százalékos vám vonatkozik. Az összes többi kínai gyártóra pedig, amelyek nem működtek együtt a vizsgálatban, 35,3 százalék többletvámot kell alkalmazni. Ebbe a körbe tartozik a SAIC és a hozzá tartozó MG is.

Az EU és Kína továbbra is dolgozik azon, hogy alternatív megoldásokat találjon, amelyek hatékonyan kezelik a szubvencióellenes vizsgálat által feltárt problémákat.