A párizsi városháza csütörtöki rendeletében „korlátozott forgalmú övezetté” nyilvánította a francia főváros négy belvárosi kerületét, ahol jövő hét hétfőtől nem engedélyezett személy- és teherautókkal, valamint motorokkal áthaladni – írja az MTI.
A rendelet szerint az 5,5 négyzetkilométernyi területre csak a sürgősségi járművek, a buszok, a taxik, a mozgáskorlátozottak, az érintett kerületekben lakó vagy dolgozó autósok, valamint a célforgalmú járművek hajthatnak be, azaz azok, akiknek az indulási vagy érkezési helye a négy kerület egyikébe esik. Ez utóbbival kapcsolatban az orvosi rendelést, a bevásárlást, továbbá a mozi- vagy színházlátogatást említették példaként.
A többször elhalasztott intézkedés bevezetését Anne Hidalgo, Párizs főpolgármestere ígérte meg annak érdekében, hogy „felszabadítsa az autók által elfoglalt közterületet” és csökkentse a környezetszennyezést, ahogyan azt több európai nagyváros, például Madrid, Milánó és Róma is megtette a központi kerületeiben.
Az elképzelés 2021 májusában történt bejelentése óta az övezet határainak kialakítása komoly tárgyalások tárgyát képezte a párizsi prefektúrával, amely a csütörtökön megjelent rendeletet társszerzőként írta alá. Eredetileg a Szajna bal partján a Boulevard Saint-Germain és a folyó közötti terület, a Cité és a Saint-Louis szigetek, valamint a jobb part felső rakpartjai is a lezárt övezetbe tartoztak volna, de a végső változatból kikerültek.
A párizsi önkormányzat a legforgalmasabb fővárosi főútvonalakon jelentős forgalomcsökkenésre számít: a város által megrendelt hatástanulmány szerint az Opéra sugárúton 30 százalékkal, a Sébastopol sugárúton pedig 15 százalékkal csökkenhet a forgalom. A zajszint csökkenésére és a levegőminőség javulására is számít a városháza.
Az önkormányzat jelezte, hogy a hétfőn hatályba lépő rendelet megszegőinek az első, „edukációs szakaszban” nem kell büntetésre számítaniuk, mielőtt a második, „ellenőrzési és büntetési fázis” életbe lép.
Párizs városvezetése az utóbbi években egyre rövidebb pórázon tartja az autósokat, ami a mostani intézkedésen kívül az SUV-k számára kiszabott, háromszoros parkolási díjakban, a számtalan sebességkorlátozásban, továbbá a zajszintfigyelő traffipaxok telepítésében mutatkozik meg. Kitiltották a közösségi elektromos rollereket is, a szigorítás pedig azt eredményezte, hogy már többen ülnek biciklire, mint autóba.