Ma délután mutatta be a Suzuki az E-Vitarát, amelyről itt jóval részletesebben olvashatsz annál, amit egy hír keretei engednek. Magyarországról a teljes sajtóból egyedül a Vezess volt, helyesebben van jelen itt, Milánóban, a Suzuki E-Vitara világpremierjén. Ez a Suzuki első világszerte forgalmazott elektromos autója, azért nem a legelső, mert Japánban belpiacos villanyautójuk már régebben is volt.
Esztergom helyett Gujarat
Magyar emberként az első, amit tisztázni érdemes, hogy a Suzuki nem Esztergomban, hanem Indiában gyártja az autót. De a 2030-ig Európában piacra dobni tervezett öt elektromos Suzuki közül biztosan lesz olyan, amely Magyarországon készül majd. Az E-Vitara gyártási jogát azért nyerte el az indiai üzem, mert az ottani költségszinttel a magyarországi és a Japánban működő gyárak nemigen tudnak versenyezni.
427,5 centis az E-Vitara, tehát pont 10 centivel nyúlik túl a benzines hibrid Vitarákon. A tengelytávjuk között 20 centi a különbség az E-Vitara javára. Ezekből a számokból is sejteni, hogy a villanyautókhoz kifejlesztett, vadonatúj Heartect-E padlólemez nagyon jó helykihasználást biztosít, a megnyújtott tengelytávból fakadóan tágas belső térrel.
Nem csalódtam belül. A meredek első tetőoszlop és a kiállított autóban lévő üveg tolótető miatt elöl passzentosabb a fejtér és a térérzet sem kiugróan szellős, hátul viszont az eleve elektromos hajtásra konstruált villanyautós padlólemez összes előnye érvényesül a térkínálatban.
A Suzuki E-Vitarában óriási a lábtér és a padló is teljesen sík a második sorban, így a középen ülő is kényelmes lábtartással utazhat. De ez nem minden, az üléspad hosszirányban állítható, tehát szükség esetén módosíthatók az utas- és a csomagtér arányai.
Két akku, első- vagy összkerékhajtás
A Suzuki E-Vitara első- és összkerékhajtással érkezik majd Magyarországra. Az elsőkerék-hajtású verzió motorja a kisebb, 49 kilowattórás akkuval 144 lóerős. A nagyobb, 61 kWh-s akkucsomaggal 174 lóerős az első motor.
Az összkerekesben két motor is van, a kettő együtt 185 lóerőt tud. Az első villamos gép itt is 174 lóerős, a hátsó pedig 65 lóerőt ad le, de a kettő nem adható szimplán össze, mert az összteljesítményt egy villanyautóban mindig az akkumulátorból kivasalható árammennyiség határozza meg, nem önmagában a motorok teljesítőképessége.
Lítium-vasfoszfát akkumulátor mellett döntött a Suzuki, mert a nikkel-mangán-kobalt kémiájúnál a lítium-vasfoszfát katódos akkuk biztonságosabbak, valamivel kevésbé drágák és több töltési-merítési ciklust bírnak.
2025 második felében jön
Krisztián Róbert, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese a Vezess kérdésére válaszolva elmondta, hogy a jövő év második felében, várhatóan nyár végén lesz elérhető az autó hazánkban. Az autóról hamarosan részletesen is olvashattok a Vezessen, addig pár videó és kép a premierről.