Az előrejelzések alapján a Szombathely–Debrecen vonaltól északra lévő területeken várható számottevő havazás. Az előzetes radarképek szerint éjféltől a nyugati megyékbe érkezik meg elsőként a havazás, és utána szinte villámgyorsan át is vonul az országon, kora délutánra már minden területen elállhat a havazás.

A legtöbb friss, nagyobb vízmennyiségű hó Fejér, Komárom-Esztergom, Pest, Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg, valamint Bács-Kiskun, Jász-Nagykun-Szolnok és Hajdú-Bihar északi területein várható. A közútkezelő azt kéri a közlekedőktől, hogy csak téli gumival felszerelt autókkal induljanak el a havazásban érintett területeken, és vezessenek lassabban, óvatosabban.

Mit tett és tesz a Magyar Közút?

  • Az elmúlt évtizedek gyakorlatának megfelelően november 10-én téli munkarendre váltott a Közút, így 0–24 órában, 12 órás váltott műszakokban dolgoznak a szakemberek a téli hónapokban.
  • Feltöltötték a sótárolókat, így országosan 110 ezer tonna só és 2,5 millió liter kalcium-klorid oldat áll rendelkezésre, ami egy átlagos télre elegendő mennyiséget jelent. Ezeket a készleteket folyamatosan pótolja a közútkezelő.
  • Már a hét elején elkezdték felszerelni az összes bevethető munkagépre a hóekéket és a sószóró adaptereket, emellett az érintett területeken a bérelhető gépeket biztosító alvállalkozókat is készenlétbe állították.
  • Csütörtök estétől, még a havazás előtt a havazásban várhatóan érintett területeken előre kijuttatnak útszóró sót vagy kalcium-klorid oldatot.
  • Ahogy megérkezik a havazás és a friss hó a burkolaton eléri a 3-5 centimétert, onnantól a sószórás mellett a hóekézési munkák is beindulnak. A folyamatos havazás miatt egy-egy útszakaszra többször is visszatérnek majd, mindaddig, amíg a havazás nem áll el és szükséges a hóekézés. A munkának akkor van vége, ha már újra fekete lesz a burkolat.
  • Meghatározott köröket futnak a közutas gépek: első körben a gyorsforgalmi, majd a fő-, végül a mellék- és bekötőutakon végzik el a beavatkozásokat. Tehát első körben a forgalmasabb utakra jutnak el.
  • Az országos, 31 ezer kilométeres közúthálózatra és azon keresztül mintegy 3200 településen átvezető útra összesen 80 telephelyről rajzanak ki a munkagépek. Így érthető módon nem lesznek ott egyszerre minden autós előtt, de attól még folyamatosan dolgoznak, folyamatosan mozgásban lesznek és minden szükséges munkát elvégeznek, amíg az indokolt lesz. Amíg intenzíven havazik, még a folyamatos munkavégzés mellett sem lesz mindenhol száraz és fekete a burkolat.
  • Fontos: a Magyar Közút a településeket összekötő fő- és mellékutakat (és azok településeken átvezető szakaszait) és néhány autóutat, azaz 31 ezer kilométernyi szakaszt üzemeltet. Az autópályákért koncessziós társaságok felelnek, míg több mint 140 ezer kilométernyi belterületi út az önkormányzatokhoz tartozik.