Közvetlen újrahasznosításnak nevezi házon belül kidolgozott, innovatív eljárását a BMW. Ennek során a nagyfeszültségű akkumulátorcellák gyártása során visszamaradt elemeket, illetve az újrahasznosításra szánt, egész cellákat mechanikusan szedik szét elemeire.
Az így visszanyert nyersanyagokat közvetlenül újrahasznosítják a gyártásban. Egyelőre persze nem a szériamodellekbe szánt akkumulátorok készülnek ezekből az újra-nyersanyagokból, a technológia jelenleg kísérleti fázisában tart.
Annyira azonban már most ígéretes, hogy a BMW külön központot szán ennek a technológiának az alkalmazására. A bajorországi Kirchroth városában 10 millió eurós (4,1 milliárd forintos) beruházással felépítendő akkucella-újrahasznosítási kompetenciaközpont (Cell Recycling Competence Center; CRCC) már 2025 második felében megkezdi a működését.
A módszerrel elsődlegesen lítiumot és kobaltot nyernek vissza, de a grafit, a mangán, a nikkel és a réz is olyan nyersanyagok, amelyek jelentős tételt képviselnek a gyártási költségekben.
Az eljárást az teszi újszerűvé, hogy az energiaigényes kémiai vagy hevítéses eljárásokkal szemben, amelyek az anyagok eredeti állapotát állítják vissza, a mechanikus szétbontás eredményeként kinyert anyagok közvetlen mehetnek vissza a gyártásba.
Amennyiben a kísérleti fázison sikeresen túljut a projekt, és megkezdődhet a nagyüzemi reciklálás, a BMW számításai szerint évente több tíz tonna nyersanyagot forgathatnak így vissza az akkumulátorok gyártásába.