Gyárbezárásoktól, elbocsátásoktól, átszervezésektől hangos az autóipar mostanában: ezek fájdalmas lépések, amelyekkel azonban jó esetben megakadályozható, hogy egy vállalat teljesen működésképtelenné váljon, és összes alkalmazottjával együtt teljes beszállítói láncát is magával rántsa a sárba.
Ezt teszi a Nissan is – bemutatókat halaszt el, és tervben van globális termelőkapacitásának 20%-os csökkentése, ami mintegy 9000 ember elbocsátásával járna –, ám úgy tűnik, ezzel is csak halogatni tudják az elkerülhetetlent.
Miután a Renault elkezdte eladogatni a birtokában lévő Nissan-részvényeket, a harmadik legnagyobb autógyártó kritikus helyzetbe került. Egy, magát meg nem nevező felső vezető szerint rendkívül súlyos a helyzet: a Financial Times írása szerint állítólag legfeljebb 12-14 hónapra elegendő tartalékai vannak a cégnek.
A hírek szerint a Nissan már most „vész-üzemmódban” működik, és befektetőket keres. Az informátorok szerint leginkább egy bank vagy egy biztosító társaság jelenthetné azt a stabilitást, amire a cégnek most szüksége van.
Emellett a Nissan és a Honda a villanyautók gyártását érintő együttműködésre készül, ami megint csak megoldást hozhatna, amennyiben a Honda (amely a Toyota és a Nissan között a második legerősebb japán autógyártó) hajlandó nem csak szakmai partnerként, de befektetőként is megjelenni a Nissan életében.
A The Truth About Cars webmagazin emlékeztet arra, hogy a Nissan két szék között készül a padlóra esni, miután két legfontosabb piacán homlokegyenest eltérő elvárásokat kellene kielégítenie. Kínában a nagyon olcsó és nagyon drága autók keresettek, a vevők a teljesítmény helyett inkább a helykínálatra és az extravagáns belső kialakításra helyezik a hangsúlyt. Az USA ezzel szemben egyszerű kivitelű, nagy teljesítményű modelleket igényel, közepes árfekvésben, és még Kínában pörögnek a villanyautók, Amerika a benzinmotorokra voksol.
A Nissan sorsa miatt önmagában is aggódunk, az a lavinahatás azonban még ijesztőbb, amit egy ilyen jelentőségű nagyvállalat bukása idézhet elő az egész világon.