Már az Európai Unió legnagyobb politikai csoportja, az Európai Néppárt is amellett ágál, hogy vissza kell vonni a belső égésű motorok közelgő tilalmát – írta a Financial Times által ismertetett állásfoglalásról a Portfolio.
A képviselőcsoport szerint a tilalmat, aminek értelmében 2035-től megtiltanák a belső égésű motorral szerelt új autók értékesítését, a tervezettnél egy évvel hamarabb, már jövőre felül kellene vizsgálni. Álláspontjuk szerint továbbra is engedélyezni kellene a hagyományos motorokat, azzal a kitétellel, ha képesek bioüzemanyaggal vagy más alacsony károsanyag-kibocsátású alternatívával működni.
Az autógyártók sem kérnek a tilalomból
Az Európai Unió a tavalyi év elején fogadta el azt a törvényjavaslatot, ami 2035-től egyet jelent a mostani technológia halálával, ugyanis nem engedélyezik, hogy az új autók belső égésű benzin- vagy dízelmotorral helyezzék forgalomba. Az autógyártók így paradigmaváltásra kényszerülnek, azaz elektromos hajtású, illetve szintetikus üzemanyaggal működő járműveket gyárthatnak csak.
Könnyen meghiúsulhat azonban az EU terve, mivel a villanyautók iránti kereslet nincs összhangban az előzetes várakozásokkal, emellett – vagy inkább emiatt – az iparági szereplők sem lelkesednek már az átállásáért. Egyre több gyártó a hátraarc mellett szavazna, legutóbb a BMW adott hangot annak, hogy át kellene gondolni a belső égésű motorok betiltását.
Azt is szorgalmazzák, hogy ne csak a 2035-ös tilalmat, de azokat a több milliárd eurós bírságokat is vizsgálják felül, amiker a 2025-től életbe lépő kibocsátási határértékek túllépése miatt kellene fizetniük az autógyártoknak. Korábban az volt az intézkedés célja, hogy az elektromos járművek gyártását ösztönözzék, de mivel visszaestek az európai eladások, már kontraproduktív hatást vált ki.
Mint arról korábban beszámoltunk, jövőre 93,6 g/km-es károsanyag-kibocsátási határérték lép életbe az Európai Unió területén, ami jóval szigorúbb, a korábbi, 2021 és 2024 között érvényben lévő, 116 g/km-es határértékhez képest. A gyártók ezt eddig is úgy oldották meg, hogy több hibrid, illetve elektromos hajtású autót adtak el.
A Dataforce elemzőcég számításai szerint ahhoz, hogy az autógyártók megfeleljenek az új normáknak, eladásaik 37 százalékának kellene ilyen modellekből állnia. Ha túllépik a megengedett szén-dioxid-kibocsátási szintet, autónként és grammonként 95 eurót kell fizetniük, ami a mostani árfolyamon közel 40 ezer forintnak felel meg. Benne van a pakliban az is, hogy ennek levét a vevők ihatják meg – a részletekről itt írtunk: