Négycsillagos minősítést szerzett az Euro NCAP legújabb tesztjén a Renault 5 E-Tech Electric és ikertestvére, az Alpine A290. Persze, a 2024-es követelmények rendkívül szigorúak, de az elektromos kisautók nem az elektronikus segédrendszerek alkalmatlanságának, hanem egyszerű mechanikus hiányosságoknak köszönhetik a lepontozást.
Ez már csak azért is szomorú, mert az elmúlt 10 évben szinte kivétel nélkül maximális ötcsillagos eredményt értek el a Renault-k az Euro NCAP szervezet tesztjein, egy időben példamutatónak számítottak ezen a téren.
A feltételek legutóbbi szigorítása óta azonban három típusból három ért el négy csillagot – a Symbioz, a Captur és most a Renault 5. Érdekes módon a három autónak mind a négy mérési területen nagyon hasonlóak, és kettőn teljesen azonosak a százalékos eredményeik.
Felnőtt-utasvédelem (32,3 pont, 80%)
Az utascella stabil maradt a frontális félátfedéses ütközés során. Az elöl utazók térde s combcsontja jó védelmet élvez, de a Renault nem tudta igazolni, hogy a műszerfal minden területe az utasok méretétől és testtartásától függően azonos védelmet nyújt, ezért pontlevonással büntették. A vezető mellkasának a védelme épp csak kielégítő volt.
Más autóval ütközve a Renault 5 megbocsátó partner, nem ébreszt kirívó erőhatásokat a másik autóban.
A teljes átfedéses frontális ütközésnél a hátsó utas mellkasának a védelme bizonyult kielégítőnek, a többi testrész jó vagy megfelelő védelmet élvezett. Az oldalsó ütköztetéses vizsgálatoknál maximális pontszámot ért el a Renault 5. Ezek során a vezető oldalirányú kimozdulását csak kielégítő mértékben kontrollálta az autó, és mivel nincs középső légzsák, az elöl utazók összefejelhetnek, súlyos sérülést okozva egymásnak.
A fejtámaszok mindkét üléssoron hatékonyan védenek a hátulról jövő ütközés során fellépő ostorcsapás nyaksérülés ellen. Nem hiányzik a fejlett eCall rendszer és a másodlagos ütközést megelőző fékvezérlés sem. Ha vízbe esik az autó, az ajtók és az ablakok nyithatók maradnak.
Gyermek-utasvédelem (39,5 pont, 80%)
A frontális és oldalirányú ütközések során a 6 és 10 éves gyerekek védelme egyaránt általánosan jó, kivéve a nyakat, ahol csak megfelelő. Az első utaslégzsák kikapcsolható, ennek fontosságára egyértelmű tájékoztatás hívja fel a figyelmet. Az R5-ösben nincs gyermekjelenlét-érzékelés, és hátul középre nem szerelhető be optimálisan a gyerekülés, a két szélső ülésen nem volt ilyen probléma.
Gyalogos- és kerékpáros-védelem (48,2 pont, 76%)
Az elgázolt gyalogos vagy kerékpáros feje a legtöbb becsapódási ponton megfelelő védelmet élvezett, kivéve a szélvédőoszlopoknál, amelyek rosszul teljesítettek ebből a szempontból. A medence védelme a legtöbb mérési ponton, a térd, a combcsont és a sípcsont védelme az összes mérési ponton jó volt. Az autonóm vészfékrendszer megfelelően reagál a gyalogosokra. A tolatás közben észlelt akadály gázolását megelőző vészfékrendszer feláras extra, ezért nem tesztelték. Kerékpárosokat jól véd a rendszer, de az ajtó rányitása ellen védő funkció feláras. Motorosokra jól reagál az automata vészfékrendszer.
Vezetőtámogató segédrendszerek (12,4 pont, 68%)
Az autonóm vészfékrendszer autók ellen összességében jól teljesít, a legtöbb ütközést elkerüli. A biztonsági öv bekötésére figyelmeztető rendszer alapfelszerelés mindkét üléssoron. A vezető fáradtságát alapáras rendszer felügyeli, de a figyelemelterelést nem észleli a rendszer. A sávban tartó funkció finoman téríti vissza az autót, kritikus helyzetben határozottan reagál. A sebességkorlátozásokat felismeri az autó, és felkínálja a sofőrnek, hogy automatikusan érvényesítse azokat a tempomat beállításaiban.
Alább az Euro NCAP tesztjét összefoglaló videót tekintheted meg.