December 25-én, daganatos megbetegedésben elhunyt a Suzuki felemelkedését levezénylő Szuzuki Oszamu, aki sok egyéb mellett az indiai és magyarországi gyártás beindításával világmárkává fejlesztette a felesége nagyapja által alapított céget.
Szuzuki Oszamu eredetileg bankár volt, aki beházasodott a Suzuki családba, és a japán szokások szerint felvette felesége családnevét, hogy fiú örökös híján ő vigye tovább a nevet és a hozzá kapcsolódó céget.
1958-tól dolgozott a Suzukinál, két évtized alatt kapaszkodott fel a ranglétra legfelső fokára, és hatalomra kerülését egy sor zseniális húzással tette emlékezetessé.
Az 1970-es évek végén ő győzte meg a Toyotát, hogy szállítsanak a Suzuki részére modern, tiszta erőforrásokat, áthidalva azt az időszakot, amíg a Suzuki kifejlesztette a frissen bevezetett emissziós szabályozásoknak megfelelő, saját motorjait.
1979-ben már az ő vezetése alatt mutatkozott be a Suzuki Alto, amely hatalmas sikernek bizonyult, és később ütőkártyaként is értékes volt, amikor a Suzuki 1981-ben összebútorozott a General Motorsszal.
Az igazi nagy dobás 1981-ben jött el, amikor a Suzuki egy véletlen folytán megtudta, hogy az indiai Maruti autógyártó partnert keres. Miután több lehetséges cég is elutasította az indiaiak közeledését – akkoriban Indiában évente pár tízezer autót adtak el, így az autóiparban senki nem vette komolyan az országot –, Szuzuki szan személyesen kereste meg a Marutit. Nyolc hónappal később aláírták a szándéknyilatkozatot, 1983-ban pedig kijött a Suzuki Alto alapjaira épülő Maruti 800, amellyel azonnal meghódították a piacot.
A Suzuki nemcsak ezzel írt történelmet Indiában, hanem a kasztrendszerhez szokott országban szokatlan munkahelyi körülmények miatt is: a Maruti Suzukinál egy légterű irodákban dolgoztak, közös étkezőben ebédeltek vezetők és beosztottak, és mindenki egyenruhát viselt.
Az indiai projektet, amelyet a cég teljes éves forgalmának megfelelő beruházással valósított meg Szuzuki Oszamu, állítólag azon személyes ambíciója motiválta, hogy „a világ valamely pontján a legnagyobbak legyünk”.
Tíz évvel később hasonló jelentőségű beruházással hozták létre a Magyar Suzukit, a cég első és egyetlen európai fejlesztő- és gyártóközpontját. Az esztergomi üzem 1992-ben kezdett termelni, 1994-től exportra is gyárt. A Swift mellett a Wagon R+, az Ignis, az SX4 és a Splash készült itt a működés első két évtizedében; jelenleg Vitara és S-Cross szabadidőjárműveket gyárt Esztergom a teljes európai piacra.
Természetesen nem minden döntés bizonyult helyesnek, amit Szuzuki Oszamu meghozott. A Volkswagennel 2009-ben aláírt együttműködés a kezdeti eufória után hamar ellenséges viszonyba fordult, a Suzuki két éven belül nemzetközi egyeztető bíróság előtt harcolta ki, hogy visszakapja a Volkswagentől a neki átadott részvényeket, és maga mögött tudhassa a félresiklott házasságot.
Suzuki, aki legendásan spórolós volt – még cégelnökként is turistaosztályon repült –, 2016-ban adta át a vezérigazgatói posztott fiának, Szuzuki Tosihirónak. Ezt követően öt éven át maradt az igazgatótanács elnöke, élete utolsó három évében pedig tanácsadóként segítette a cég munkáját.