Közleményben szólítja fel az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) az uniós döntéshozókat, hogy még az év vége előtt teremtsenek egyértelműséget a munkahelyek és a beruházások számára, ezzel támogatva és nem pedig akadályozva a zöldátmenetet, miközben elkerülik Európa versenyképességének szükségtelen gyengítését.
Mint az ACEA közleményében írja, az európai ipar elkötelezett az EU 2050-re kitűzött klímasemlegességi célja és a nulla kibocsátású mobilitásra való átállás mellett. Ugyanakkor a személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó, új szén-dioxid-kibocsátási határértékek 2025-ös életbelépéséhez kapcsolódóan sérelmezik, hogy a célértékek nem teljesítésének káros következményeit egyedül az autógyártók viselik.
„Ha az Európai Bizottság nem tesz egyértelmű politikai nyilatkozatot 2024 végéig, ahogyan azt a német, a francia, az olasz és más európai kormányok is sürgetik, az autóipar akár 16 milliárd eurónyi beruházási kapacitást veszíthet el, mert vagy büntetéseket fizet, vagy csökkenti a termelést, vagy összevonja magát a külföldi versenytársakkal, vagy veszteségesen értékesíti az elektromos járműveket” – idézi a közlemény Luca de Meót, az ACEA elnökét, a Renault Csoport vezérigazgatóját.
Mint kifejti: „A Bizottsággal az autóipar jövőjéről szóló stratégiai párbeszéd megkezdésére vagy a CO2-szabályozás 2026-os felülvizsgálatára várni nem megoldás, bár mindkettő üdvözlendő és szükséges. A gyártóknak most kell tisztázniuk a megfelelési stratégiák véglegesítését, a 2025-re vonatkozó poolingmegállapodások (kibocsátási eredmények összevonása) és más rendelkezések meghozatalát.”
Arra is rámutat az ACEA közleménye, hogy a szabályozási célok és az autók kínálata önmagában nem elegendő; az átállásnak piacvezéreltnek kell lennie. Az elektromos járművek értékesítése jelenleg 13% körüli piaci részesedésnél stagnál, ami 10 százalékkal elmarad attól, amire szükség lenne.
„Egy jól működő rendszerben a büntetések kifizetése a kivételt kellene hogy jelentse, nem pedig a normát. A büntetések elkerülésének pedig a józan gazdaságosságon kell alapulnia, nem pedig kárt okozni” – mondta De Meo.
„Az ACEA tagjai összesen 250 milliárd eurót különítettek el a zöldmobilitásra való átállásra, és mint mindenki más, mi is azt szeretnénk, ha ez sikerülne. Sajnos az átállás nem a terv szerint halad, és a jogi előírásokhoz történő, merev ragaszkodás potenciálisan visszafordíthatatlan károkat okoz.”
Mint ismeretes, 2025-től Európában a korábbinál szigorúbb károsanyag-kibocsátási normáknak kell megfelelniük az autógyártók által értékesített flottáknak. Amennyiben ezt nem teljesítik, súlyos bírságot kell fizetniük. A szakemberek szerint ez nagyjából azt jelenti, hogy minden ötödik autónak elektromosnak kell lennie. 2035-től pedig csak nulla károsanyag-kibocsátású új járművek hozhatók forgalomba – ez jelenthet elektromos hajtást vagy szintetikus üzemanyag használatát.
A szövetség javaslatot is tesz, így a fokozatos bevezetést és a megfelelés több évre való átlagolását. Szerintük ezek nem változtatják meg a CO2-célkitűzéseket vagy az EU általános éghajlati célkitűzéseit, de kezelik a gyártók által nem befolyásolható piaci realitásokat: így a kereskedelmi feszültségeket, a növekvő gyártási költségeket, a töltőinfrastruktúra lassú növekedését és a csökkenő vásárlási támogatásokat.
Ráadásul szerintük ezek a lehetőségek már ismertek az uniós jogban, hiszen a nehezebb járművek, például tehergépkocsik és buszok esetében alkalmazzák is őket.