Új elektromos autó padlólemezt mutatott be a CATL (Contemporary Amperex Technology) 2024 év végén. A Debrecenben is üzemmel rendelkező akkumulátorgyártó azt közölte, hogy a Bedrocknak nevezett padlólemezzel az elektromos járművek 120 km/óra sebességű frontális ütközés esetén sem gyulladnak ki vagy robbannak fel.  Videót is közöltek a nagysebességű tesztekről, amely során karosszériával és a nélkül is falnak és oszlopnak csapták az akkumulátoros alvázat. (A cikk végén megnézhető.)

A Bedrock esetén az akkumulátorcellákat közvetlenül az alvázba integrálták, lehetővé téve a nagyobb ütközés elleni védelmet kínáló kialakítást. Az alváz és a felső karosszéria szétválasztása teszi lehetővé a gyártó szerint, hogy az eszköz a jármű ütközési energiájának 85%-át elnyelje, szemben a hagyományos alvázak 60%-os teljesítményével.

A közlemény szerint a merevséget és ellenállóképességet a 2000 MPa szilárdságú, tengeralattjárókra jellemző acél és a 600 MPa szilárdságú repülőgépipari alumíniumötvözet kombinációja adja. Emellett energiaelnyelő szigetelőfóliát alkalmaznak, amely az akkumulátorok tűz- és robbanásmentes működését segíti.

120-szal mentek oszlopnak villanyautóval, hogy bizonyítsanak 1„A rendkívül magas ütközési sebesség és intenzitás miatt korábban nem volt példa arra, hogy egy új energia jármű (ebbe tartoznak a villanyautók és a konnektoros hibridek -a szerk.)  meg merte volna próbálni a 120 km/órás frontális oszloptesztet” – mondta Ni Jun, a CATL gyártási vezetője. Az általánosan használt Kínai Új Autó Értékelési Programban (China NCAP) a frontális ütközésbiztonsági teszt sebessége 56 km/óra.

Az alváz akár olyan akkumulátorral is ellátható, amely egyetlen feltöltéssel mintegy 1000 km megtételére képes. Ezt valószínűleg nem az itteni WLTP, hanem az annál is kevésbé reális hatótávígéretet adó kínai szabvány szerint mérhetik.

A bemutató eseményen a CATL együttműködési megállapodást írt alá az Avatr autógyártó céggel, amely elsőként alkalmazza majd a technikát járműveiben. Az Avatr az állami Changan Auto és a Huawei technológiai óriáscég közös márkája.

Nézd meg a videót a töréstesztről:

a videó a hirdetés után indul

Mi történik, ha egy villanyautó szalagkorlátnak megy? A Vezess korábbi cikkéből kiderül: