Az Audi brüsszeli gyárának bezárása már hosszú ideje tervben van, ebben az üzemben készül a Q8 e-tron és annak Sportback változata, amelyek különösen népszerűek voltak Kínában. A modell iránti kereslet azonban csökkent Kínában, és a jelenlegi Q8 e-tron utódját már Mexikóban fogják gyártani.
Mivel Brüsszelben nem terveznek más modellekkel, ez az első alkalom, hogy a Volkswagen-csoport egy európai gyárat bezár.
Több ezer dolgozót érint a döntés
A gyár bezárása körülbelül 3000 alkalmazottat érint. Az elmúlt hónapokban az ott dolgozók hevesen tiltakoztak a bezárás ellen. Például egy Audi-logót formázó gumiabroncs-szobrot gyújtottak fel a gyár bejáratánál, és 200 kulcsot loptak el új autókból.
Milyen kompenzációt kapnak az alkalmazottak?
Az Audi kiterjesztette az alkalmazottak számára kínált végkielégítési programot. Ez magában foglal egy önkéntes vállalati bónuszt is a törvényben előírt végkielégítésen felül. Ennek összege az alkalmazott szolgálati idejétől függ. Az Audi szerint a vállalat a törvény által előírt összeg több mint kétszeresét költi a végkielégítésekre. A belga Nieuwsblad újság beszámolója szerint például egy 30 éves munkaviszonnyal rendelkező dolgozó bruttó végkielégítése 200 000 és 400 000 euró között mozoghat, pozíciójától és fizetésétől függően (ez 80 – 160 millió forint).
A szociális terv számos támogatási programot tartalmaz, amelyek minden alkalmazott számára elérhető lesz. Ezek között szerepelnek különleges nyugdíjazási lehetőségek a 60 év felettiek számára (ez körülbelül 200 emberre vonatkozik), coaching programok és úgynevezett outplacement szolgáltatások. Az utóbbi azt jelenti, hogy a dolgozókat más vállalatoknál próbálják elhelyezni.
A brüsszeli gyár története
A brüsszeli üzem hosszú múltra tekint vissza. 1949-ben alapították Volkswagen-gyárként, ahol évtizedekig olyan modelleket gyártottak, mint a VW Bogár, Golf, Passat és Polo. 2007-ben az üzem neve Audi Brussels lett, és a gyártás az Audi A1 modellre összpontosított. Miután az A1 gyártását áthelyezték Spanyolországba, az üzem az elektromos mobilitás egyik kulcslétesítményévé vált, és 2018-tól itt készült az Audi e-tron, amelyet később Audi Q8 e-tronnak neveztek át.
Az Audi többször is hangsúlyozta, hogy a brüsszeli üzem elhelyezkedése akadályozza a bővítést és a belső logisztikát, amelyek a gazdaságos működéshez szükségesek lennének. Az üzem közvetlenül egy vasútvonal mellett található, ezért nincsenek elérhető bővítési területek. Emellett a gyárban nincs saját karosszériaműhely, ezért az alapvető karosszériaelemeket más üzemekből kell beszállítani.
Ezek miatt az Audi úgy döntött, hogy nem kívánja tovább működtetni a gyárat. A vállalat 2023 őszéig kereste az üzem lehetséges vevőjét, de november végén feladták a keresést.