Az Audi brüsszeli gyárának bezárása már hosszú ideje tervben van, ebben az üzemben készül a Q8 e-tron és annak Sportback változata, amelyek különösen népszerűek voltak Kínában. A modell iránti kereslet azonban csökkent Kínában, és a jelenlegi Q8 e-tron utódját már Mexikóban fogják gyártani.

Mivel Brüsszelben nem terveznek más modellekkel, ez az első alkalom, hogy a Volkswagen-csoport egy európai gyárat bezár.

Több ezer dolgozót érint a döntés

A gyár bezárása körülbelül 3000 alkalmazottat érint. Az elmúlt hónapokban az ott dolgozók hevesen tiltakoztak a bezárás ellen. Például egy Audi-logót formázó gumiabroncs-szobrot gyújtottak fel a gyár bejáratánál, és 200 kulcsot loptak el új autókból.

160 milliós végkielégítést kaphatnak a bezáró Audi-gyár dolgozói 1

Milyen kompenzációt kapnak az alkalmazottak?

Az Audi kiterjesztette az alkalmazottak számára kínált végkielégítési programot. Ez magában foglal egy önkéntes vállalati bónuszt is a törvényben előírt végkielégítésen felül. Ennek összege az alkalmazott szolgálati idejétől függ. Az Audi szerint a vállalat a törvény által előírt összeg több mint kétszeresét költi a végkielégítésekre. A belga Nieuwsblad újság beszámolója szerint például egy 30 éves munkaviszonnyal rendelkező dolgozó bruttó végkielégítése 200 000 és 400 000 euró között mozoghat, pozíciójától és fizetésétől függően (ez 80 – 160 millió forint).

A szociális terv számos támogatási programot tartalmaz, amelyek minden alkalmazott számára elérhető lesz. Ezek között szerepelnek különleges nyugdíjazási lehetőségek a 60 év felettiek számára (ez körülbelül 200 emberre vonatkozik), coaching programok és úgynevezett outplacement szolgáltatások. Az utóbbi azt jelenti, hogy a dolgozókat más vállalatoknál próbálják elhelyezni.

A brüsszeli gyár története

A brüsszeli üzem hosszú múltra tekint vissza. 1949-ben alapították Volkswagen-gyárként, ahol évtizedekig olyan modelleket gyártottak, mint a VW Bogár, Golf, Passat és Polo. 2007-ben az üzem neve Audi Brussels lett, és a gyártás az Audi A1 modellre összpontosított. Miután az A1 gyártását áthelyezték Spanyolországba, az üzem az elektromos mobilitás egyik kulcslétesítményévé vált, és 2018-tól itt készült az Audi e-tron, amelyet később Audi Q8 e-tronnak neveztek át.

Az Audi többször is hangsúlyozta, hogy a brüsszeli üzem elhelyezkedése akadályozza a bővítést és a belső logisztikát, amelyek a gazdaságos működéshez szükségesek lennének. Az üzem közvetlenül egy vasútvonal mellett található, ezért nincsenek elérhető bővítési területek. Emellett a gyárban nincs saját karosszériaműhely, ezért az alapvető karosszériaelemeket más üzemekből kell beszállítani.

Ezek miatt az Audi úgy döntött, hogy nem kívánja tovább működtetni a gyárat. A vállalat 2023 őszéig kereste az üzem lehetséges vevőjét, de november végén feladták a keresést.