A Renault erős streaken van múltidéző típusaival, a Filante Record 2025 azonban több nosztalgikus újragondolásnál. Nevét és koncepcióját egyaránt a pontosan százéves 40 CV des Records és az 1956-ban bemutatott Étoile Filante prototípusokból gyúrta össze, ám míg azok sebességi csúcsokat futottak, az új kísérleti villanyautó a minimális energiafelhasználásra megy rá.

A Renault Filante Record 2025 tele van utalásokkal a fent említett két autóra: ilyenek a kerek fényszórók, a különálló kerekek (mondjuk 100 éve ez nem számított különleges dizájnnak), a hegyes orrkialakítás, az ülésállító szíj, és persze a középre rendezett, egyszemélyes pilótafülke. Az autó egyedi fényezést kapott, amely a beeső fénytől függően kékes-lilás színt mutat.

Ez lesz az új divat?   63

Ezek persze csak lényegtelen külsőségek: fontosabb a hiper-áramvonalas kialakítás, amelyet olyan alapvető tervezési fogásokkal értek el, mint a keskeny felépítmény, a törésvonalaktól mentes, egybefüggő felületek, vagy a burkolt kerekek, illetve a futóműlengőkarok.

 

Dizájnelemként használták a lemezeket rögzítő csavarokat, amivel a száz évvel ezelőtti repülőgépek építésmódját idézik. Ugyanide kapcsolódik a vezetői környezet, de nemcsak ergonómiai szempontból, hanem a szinte mániákus tömegcsökkentés okán is.

 

Ez lesz az új divat?   64

Az ülés kifeszített vászonlap, amelyet szövetborítású szénszálas lemezek tartanak, a műszerezettség egy vékony digitális kijelzőből áll.

A kormánykerék egyben gázadásra és fékezésre is szolgál, minden kezelőszerv elektronikus (by-wire), azaz nincs mechanikus kapcsolat a kezelőszervek és a vezérelt fődarabok között. A kezelőszervek hordozófelületét 3D nyomtatóval hozták létre. A legfontosabb adatok a kormány közepén jelennek meg. Maga a kormányszerkezet a fülke tetejével együtt felnyílik, megkönnyítve a be- és kiszállást.

Ez lesz az új divat?   65

Az autó passzív szellőzést kapott, ami tovább csökkenti a tömeget. Az elektromos hajtásláncot tápláló akkumulátorok a pilóta lába alatt helyezkednek el.

A közegellenállási együtthatót nem közölte a Renault – egyelőre még zajlanak a szélcsatorna-kísérletek, amelyekkel tovább optimalizálják az alaktényezőt –, a menetkész tömeget azonban elárulták.

Ez lesz az új divat?   66

A tervek szerint egy tonna alatt maradhat a Renault Filante Record 2025, köszönhetően a fenti tömegcsökkentéseknek, a by-wire vezérlőrendszereknek, valamint az alumíniumból, karbon kompozitból és acélötvözetekből építkező szerkezetnek.

 

Külön bámulatos, hogy ezt az egytonnás tömeget úgy érték el, hogy az akkumulátor, amelynek a kialakítását különösen nehézzé tette a mindössze 171 cm széles karosszéria, 600 kilót nyom.

Ez lesz az új divat?   67

A kísérleti autót egyedi fejlesztésű Michelin abroncsokkal szerelték, amelynek szerkezete és anyaga egyaránt a súrlódás csökkentését célozza: a gördülési ellenállás 40%-kal kisebb, mint a hagyományos abroncsok esetében.

 

Mindez a rengeteg technológiai bravúr nem a katalógusnak készült: az autó valamikor 2025 első felében élesben is megkísérli igazolni a bevezetőben is említett, extrém takarékosságot, ennek részleteiről később ad tájékoztatást a Renault.

Az Étoile Filante és a 40 CV des Records

Ez lesz az új divat?   68

Az Étoile Filante hiper-áramvonalas sebességi rekorder 1956. szeptember 5-én egy nekifutással számos világrekordot megdöntött a Bonneville-i sóstó kiszáradt medrében: 1 kilométeren 306,9, 5 kilométeren 308,85 km/óra sebességet ért el. Jóval korábbi az együléses 40 CV des Records, amely 1925-ben megdöntötte a háromórás, 500 kilométeres és 500 mérföldes (800 km) világcsúcsokat. Egy évvel később 24 óra alatt 4167,58 kilométert tett meg, az így regisztrált 173,65 km/óra átlagsebesség szintén világcsúcs volt.

Ez lesz az új divat?   69