Tavaly novemberben robbant a hír, hogy a Volkswagen-csoport indiai képviseletétől 1,4 milliárd dollárnak (550 milliárd Ft) megfelelő összegű importvám utólagos megfizetését követeli az állam.
A helyi adóhatóság meglátása szerint az autógyártó nem megfelelően kategorizálta az országba importált termékeit: míg a valóságban előre összeállított fődarabokat (CKD) hoztak be, amelyeket csak össze kellett szerelni a vállalat helyi üzemeiben, papíron ezeket alkatrészként tüntették fel.
Az ügyben olyan típusok érintettek, mint a Škoda Superb és Kodiaq, az Audi A4 és A5, vagy a Volkswagen Tiguan.
Az autóipari CKD termékekre 30-35 százalékos vámot, az alkatrészekre viszont csak 5-15 százaléknyit kell fizetni Indiában. Ezt konkrét összegekre fordítva, az autógyártó 2012 óta összesen 981 millió dollárnak megfelelő importvámot fizetett behozott termékei után, ám a számítások szerint 2,35 milliárdot kellett volna. A különbözet adja ki a modern indiai állam történetének legnagyobb vámkövetelését – és ez még nem minden.
Azt már akkor kilátásba helyezték, hogy amennyiben bebizonyosodik a szándékosság, az elmaradt vám rendezésén túl bírságot is kell fizetnie az autógyártónak, amely a hiány 100%-ával is megegyezhet. Mostanra megszületett a határozat, és kikerült a mondatból az ’akár’, így a Volkswagentől összesen 2,8 milliárd dollárnak, azaz 1100 milliárd forintnak megfelelő összeget követel India, írja a Reuters.
Az autógyártó azzal védekezik, hogy a kezdetektől fogva tájékoztatta az indiai kormányt importstratégiájáról, amelynek értelmében logisztikai okokból csoportosítva rendelik meg a konszern világszerte működő gyártóüzemeiből a komponenseket, de „egyetlen olyan komponens sincs, amelyet kizárólag egyetlen modell összeszerelésénél használnánk fel.” 2011-ben Új-Delhi el is fogadta ezt az érvelést, ezért a VW most értetlenül áll a mostani vádak előtt. Ezért pert indított az adóhatóság ellen, megtámadva az „értelmezhetetlenül nagy összegű” vámkövetelést. Az első meghallgatásra február első napiaiban kerül sor.
A Volkswagen nyilatkozata szerint a határozat „mindenben szembe megy a kormányzat által eddig képviselt állásponttal, és megingatja annak a bizalomnak és hitnek az alapjait, amelyek vonzóvá teszik Indiát a külföldi befektetők számára.” – áll a január 29-én benyújtott periratban.
A vállalat eddig összesen 1,5 milliárd dollár értékben ruházott be Indiában, a Skoda Auto Volkswagen India teljes 2024-es forgalma 2,19 milliárd, profitja pedig 11 millió dollár volt. A cég két helyszínen évente mintegy 250 ezer autót állít elő, és 4400 embert foglalkoztat.