A japán Nikkei híroldal tudni véli, hogy a Nissan végérvényesen lemondott a tervezett fúzióról, miután kiderült: a Honda nem egyenlő partnerként, hanem leendő leányvállalatként tekintett rájuk.

A Reuters által idézett jelentés hatására a Nissan-részvények értéke meredeken zuhanni kezdett a tokiói értéktőzsdén, és -4%-nál felfüggesztették a kereskedését. A Honda részvényei ezzel szemben 8 százalékot erősödtek, ami jól érzékelteti, mit gondol a tervezett fúzióról a befektetői piac.

A Nissan és a Honda között egy éve még csak szoros együttműködésről folytak tárgyalások, 2024 karácsonyán azonban már egy lehetséges egyesülésről volt szó.

A Honda a második, a Nissan a harmadik legnagyobb japán autógyártó. A két cég együtt a világ harmadik legerősebb autóipari konszern lett volna a Volkswagen-csoport és a Toyota mögött, megelőzve a Stellantist.

A Nissan szóvivője szerint a Nikkei cikke „nem a Nissan által közzétett információkon alapszik”, és hozzátette, hogy február derekára fognak végleges döntést hozni a továbbiakról. Hasonlóan reagált a Honda is: ők annyit mondtak, a Nissantól semmi olyan tájékoztatást nem kaptak, ami a tárgyalások beszüntetésére utalna.

Belső információk szerint az egyeztetés a kezdetektől fogva feszültségektől volt terhes. A Nissant súlyosan érintik a villamosítás körüli fejlemények: a villanyautók iránti kereslet megcsappanása, illetve a kínai autógyártók előretörése. A cég megerősítésére irányuló stratégia részeként a globális termelőkapacitást 20%-kal kívánják csökkenteni, és mintegy 9000 munkahelyet készülnek megszüntetni. A Honda állítólag nem volt elégedett a terv megvalósításának az ütemével.

Elemzők arra is felhívják a figyelmet, hogy a Trump-kormányzat Mexikó (és más nemzetek) ellen irányuló vámháborúja szintén súlyosabban érinti a Nissant, mint akár a Hondát, akár a Toyotát.

Kérdéses volt még, hogy a Renault milyen feltételek mellett hajlandó elengedni a Nissan kezét – a francia autógyártó 36%-os tulajdonrészt birtokol a japán cégben. Szintén tisztázatlan volt a Mitsubishi szerepe a fúzióban – az egykor szebb napokat látott japán márka jelenleg 34%-ban a Nissan tulajdona.