Norvégiában 90 százalék körül alakult a tisztán elektromos járművek részesedése a 2024-es eladásokból. Az okok egyszerűek: az aktuális kormányzattól függetlenül régóta és következetesen ragaszkodnak ahhoz az irányelvhez, hogy magas adókkal sújtsák a belső égésű motorral szerelt autókat, míg a villanyautókra sem vámot, sem áfát nem kell fizetniük a norvégoknak.

25 fotó

Mivel az északi országnak nincs autóipara, lobbi sincs, ami megtámadná ezt a megközelítést, ráadásul hatalmas mennyiségben és nagyon olcsón áll az ország rendelkezésére megújuló forrásból származó elektromos energia. Arról nem is beszélve, hogy az ország belsejében, a hegyeken át csak alacsony átlagsebességgel lehet haladni, a távolságok pedig nagyok, tehát az autós közlekedés inkább rövidebb távokon jellemző, nincs olyan mértékű hosszú távú ingázás, mint például Németországban.

Kiderült, mennyivel rosszabb télen villanyautózni 6

Mini Countryman

Így már érthető, miért szervez a motor.no magazin minden évben téli körutat egy csomó elektromos tesztautó számára, hogy megállapítsák, hogyan befolyásolja a hideg a hajtáslánc üzemi hatásfokát. Mifelénk persze sem a domborzati, sem a hőmérsékleti viszonyok nem olyan szigorúak, mint Norvégiában, és a fogyasztók jelentősen kisebb hányadát érintik kritikusan ezek az információk, mégis jó látni a számokat, mert igazolják, amivel a tudatos fogyasztók egyébként is tisztában vannak: hogy igenis nagy különbségek lehetnek villanyautó és villanyautó között – akár nagyobbak is, mint amivel a belső égésű motorral szerelt járművek körében találkozhatunk.

Kiderült, mennyivel rosszabb télen villanyautózni 7

BMW i5 Touring

Míg a távolsági adatokat műholdas jeladóval pontosítva mérték, a fogyasztást az autók saját fedélzeti visszajelzései alapján állapították meg. A BYD és NIO modelleken nem hívható le a megtett útra vonatkozó fogyasztási érték, ezért az érintett típusokra nem lehetett meghatározni az átlagos energiafelhasználást. A Hongqi EHS-7-esben és a Peugeot e-3008-ban az autó műszaki hibája okozta az adatvesztést. Hat modell (ezeket csillag jelöli a táblázatban) nem ment fel az útvonalba beiktatott meredek kaptatón, mert annak kezdeténél túlságosan alacsony volt a hátralévő hatótávolság értéke. Amennyiben teljesítették volna a kapaszkodós tesztet, vélhetően magasabb energiafelhasználást és rövidebb hatótávolságot regisztráltak volna náluk.

Kiderült, mennyivel rosszabb télen villanyautózni 8

Polestar 3

A hatótávolság minden egyes autónál alacsonyabb volt a vártnál, nagy volt azonban a különbség az eltérés mértékében. Két modell 10%-on belül maradt, volt viszont három, amelynél 25 százaléknál is nagyobb volt a visszaesés.

Az energiafogyasztás dolgában három típus is kellemes meglepetést okozott, minimális mértékben, de takarékosabbnak bizonyultak. Szintén örömteli, hogy egyik autó túlfogyasztása sem haladta meg a 12%-ot – ez olyan, mintha egy 7,0 liter /100 km-re mért autó a valóságban 7,8 litert fogyasztana –, ennél jellemzően sokkal rosszabb eltérésekhez vagyunk szokva a belső égésű motorral szerelt autóknál.

Kiderült, mennyivel rosszabb télen villanyautózni 9

Volvo EX30

A töltési teljesítmény dolgában már nagyobb volt a szórás. A maximális töltési sebesség több típusnál is 20%-ot meghaladó mértékben maradt el az ígért érték mögött – az egyik legrosszabb értéket pont az a Polestar 3 mutatta fel, amely minden más téren brillírozott. Arra is volt ugyanakkor példa, hogy egy autó valamivel nagyobb csúcsteljesítménnyel vett fel energiát, mint amire papíron képes volt.

A töltés időtartama a töltési sebességtől, az akkumulátor kapacitásától és a rendszer üzemi feszültségétől is függ, az azonban feltűnő, hogy vannak típusok, amelyeknek 20 percnél kevesebb, másoknak 40 percnél is több idő kell a 10-80%-os töltéshez.

Kiderült, mennyivel rosszabb télen villanyautózni 10

Mini Countryman

Típus Mért hatótávolság, km
(eltérés WLTP- értéktől)
Mért energia-felhasználás, kWh
(eltérés WLTP- értéktől)
Töltés időtartama 10–80% Mért max. töltési teljesítmény, kW
Polestar 3 537 (-4,1%) 18,9 (+8,7%) 32 190
Tesla Model 3 536 (-23,6%) 14,0 (-12,0%) 32 226
Porsche Taycan 504 (-14,8%) 18,8 (-9,9%) 19 287
Kia EV3 504 (-14.5%) 15,9 (-3,2%) 31 122
BYD Tang 479 (-9,6%) n.a. 43 178
Audi Q6 e-tron 477 (-22,5%) 19,0 (+2,1%) 22 279
Hongqi EHS-7 450 (-16,7%) n.a. 25 199
Hyundai Ioniq 5 440 (-19,4%) 18,0 (-7,1%) 20 256
Volkswagen ID.7 GTX Tourer 434 (-24,0%) 18,9 (-11,8%) 26 201
Ford Explorer 430 (-18,1%) 17,5 (-4,2%) 25 187
Lotus Emeya 429 (-14,2%) 22,4 (-4,7%) 16 331
Porsche Macan 429 (-22,3%) 20,9 (-5,0%) 21 278
Xpeng G6 429 (-22,0%) 19,4 (-8,6%) 20 281
BYD Sealion 7 429 (-14,5%) n. a. 31 185
BYD Seal U 418 (-16,4%) n. a. 42 142
NIO EL8 414 (-17,6%) n. a. 21 184
BMW i5 Touring xDRIVE40* 387 (-22,1%) 21,0 (-11,7%) 33 203
Mercedes-Benz G-osztály* 378 (-14,6%) 30,1 (-7,5%) 33 196
Volvo EX30 368 (-22,0%) 17,5 (-2,3%) 28 158
Peugeot e-3008* 364 (-28,6%) n. a. 46 126
Peugeot e-5008* 353 (-27,6%) 19,0 (-6,1%) 38 138
Mini Countryman* 357 (-10,5%) 17,7 (+4,3%) 29 125
Smart #3* 341 (-17,8%) 18,0 (-2,3%) 31 142
Voyah Dream 340 (-29,4%) 27,2 (-4,6%) 42 121

Más mérések szerint ennél is radikálisabb hatással van a tél a villanyautók használati értékére: