Németországból Svédországba autóztak a Bosch mérnökei egy olyan, kísérleti járművel, amelynek fékpedálja nem rudazatban, hanem csak egy elektronikus jeladóban végződött.
Ez már a következő lépés a fékrendszerek fejlesztésében. Már ma is léteznek ugyanis olyan megoldások, ahol a tényleges fékparancs elektronikus csatornán keresztül jut el a féknyomást felépítő működtetőig. A jelenleg forgalomban lévő rendszerek azonban a biztonság kedvéért még tartalmazzák a szokásos rudazatot.
A hat napon és 3000 kilométeren át tartó, közúti tesztút során vezetett Nissan Ariya kísérleti járműből azonban hiányzott ez a redundáns eleme.
A technológia már idén ősszel megjelenik egy sorozatgyártású autóban – egyelőre nem tudni, melyik gyártó melyik típusában, de minden bizonnyal tisztán elektromos modellről lesz szó.
A tényleges fékhatást egyelőre hidraulikus fékkör hozza létre, a Bosch azonban ezt is ki akarja iktatni: a technológia jelenleg fejlesztés alatt áll, ám állítólag számos autógyártó adott már le megrendelést a forradalmi fékrendszerre.
A szakértők szerint 2030-ra több mint 5,5 millió olyan autó fut majd világszerte az utakon, amelyet brake-by-wire rendszerrel szereltek fel.
A technológia számos előnyt jelent a hagyományos rendszerekkel szemben. A mechanikus kapcsolat hiánya miatt nem kell a tűzfalon vagy annak közelében rögzíteni a rendszer komponenseit: a mérnökök olyan helyet találhatnak ezeknek, ami az ütközésbiztonság, a zaj- és rezgéscsillapítás, a gazdaságos gyárthatóság szempontjából optimális. Nem kell továbbá külön konfigurációt kiépíteni bal- és jobbkormányos járművekhez. Mivel a fékpedál útja tetszőlegesen lerövidíthető, teljesen újragondolható a vezető előtti lábtér, javulhat a helykihasználás.
A kompakt és kis tömegű működtető és az ESP vezérlése külön, de egymással párhuzamosan biztosíthatja a fékhatást, ami egyrészt alkalmassá teszi a rendszert arra, hogy teljesen automatizált járművekben használják, másrészt a két működtető egymás redundáns rendszereként működhet, lehetővé téve a mechanikus kapcsolat elhagyását, amiről fent írtunk.
A 3000 kilométeres tesztút során a Bosch abstatti (Heilbronn) fejlesztési központjából Hamburg és Koppenhága érintésével jutottak el Stockholmba, ahonnan a Bosch északi sarkkörön túl fekvő tesztközpontjába (Arjeplog) is ellátogattak.