Kiszivárogtak a Mercedes-Benz költségcsökkentési tervei, amiktől a stuttgarti márka azt reméli, hogy 2027-ig ötmilliárd euróval, azaz a mostani árfolyamon több mint 2000 milliárd forinttal csökkennek a kiadásai – tudta meg az Automobilwoche.

Az IG Metall szakszervezetnél „horrorlistaként” hivatkoznak a „Next Level Performance” program keretében felvázolt elképzelésekre. Első körben az elmúlt években igencsak népszerű bónuszrendszert érintik a megszorítások. A kollektív szerződéssel foglalkoztatott mintegy 90 ezer munkavállaló jóval szerényebb prémiumokra számíthat, amiknek keretében korábban akár a 7000 eurót – átszámítva a 2,8 millió forintot – is kifizettek.

Ugyanerre a sorsra juthatnak a jubileumi jutalmak, valamint az úgynevezett T-Zug-rendszer. Mostanáig ez utóbbinak köszönhetően választhattak a dolgozók a magasabb fizetés és a több szabadság között, de ezt korlátozni fogják.

Az eddigi információk alapján ezek mellett egyes feladatok kiszervezésére és munkahelyek megszüntetésére is készül a vállalat. Ezt társadalmilag elfogadható módon tervezik megvalósítani, például részmunkaidős nyugdíjazással vagy a természetes fluktuációt kihasználva. Az elbocsátások veszélye egészen 2030-ig nem áll fenn, addig ugyanis érvényben lesz a Mercedes munkahelyi biztonsági politikája.

„Nyilvánvaló, hogy a következő néhány év nehéz lesz. Óriási kihívásra lehet számítani, ami nagy erőfeszítéseket fog megkívánni” – kommentálta a fejleményeket a szakszervezet. Hozzátették, kifogásolják a költségcsökkentés egyoldalúságát, mondván, „az önmagában nem javítja a versenyképességet, és nem is stratégia”. Többek között azt is szorgalmazzák, hogy a munkahelyekre vonatkozó védelmet további öt évvel, egészen 2035-ig hosszabbítsák meg.

A portál megjegyezte, hogy nemcsak Németországban húzzák szorosabbra a nadrágszíjat, de az Egyesült Államokban és Kínában is. Az évek óta csökkenő eladások mellett van olyan üzem, ahol 25 százalékos költségcsökkentéssel kalkulálnak.