Még 1998-ban, a Mercedes-Benz égisze alatt jött létre a Smart, ami a kétüléses, pici városi autó képében azonnal megtalálta a célközönségét azok személyében, akik azzal a céllal ültek autóba, hogy eljussanak A-ból B-be, de nem volt utolsó szempont az sem, hogy méretei a parkolóhely-keresést is megkönnyítették. Igaz, van, aki még egy ekkora autóval sem boldogult:

Évtizedekig a városi cirkáló szerepét töltötte be a Smart – élén annak kétüléses modelljével, a Fortwóval –, ám újrapozícionálták a márkát, miután az 2019-ben 50 százalékban a kínai Geely tulajdonába került. A kisautókat elsodorta az SUV-cunami, így azok már csak a nosztalgia részeként maradtak az utakon, egészen mostanáig.

A képre kattintva galéria nyílik:

Az Aznom olasz manufaktúra ugyanis új életet lehelt a Fortwóba, igaz, a legújabb fejleménynek főként a fiatalok örülhetnek, vagyis egy olyan korosztály, amelyik még nem is élt a modell fénykorában. A Smart 4Teen névre átkeresztelt modellt azok vezethetik Európa egyes országaiban – ám Magyarország nincs közöttük –, akik L6e-, illetve L7e-kategóriájú járműveket vezethetnek, amik az utcai autók lebutított mását takarják.

Ennek megfelelően az első generációs Smartot nemcsak részben felfrissített külsővel és korszerű beltérrel, hanem 20 lóerős elektromos hajtással gondolták újra, ami lényeges visszalépés az 50 lóerő körüli teljesítményhez képest. Konkrétan kevesebb mint a fele annak, mint amire a 698 cm3-es, háromhengeres turbófeltöltős motor képes volt, ami a 2002-ben megjelent, ráncfelvarrott változatba került.

Visszatér a régi Smart, nem is akárhogy 24

Fotó: Aznom

Visszatér a régi Smart, nem is akárhogy 25

Fotó: Aznom

A 14 éves kortól használható (L6e) változat végsebességét 45 km/órában szabályozták, míg a 16 évesnél idősebb, leendő járművezetőknek szánt (L7e) variáns már 90 km/órás tempóra is képes. A biztonságról a Tridion biztonsági cellák és a légzsákok mellett olyan vezetéssegítő rendszerek gondoskodnak, mint a blokkolásgátló (ABS) vagy a menetstabilizátor (ESP).

Amellett, hogy az elektromos hajtás miatt előszeretettel hangoztatja a gyártó, mennyire környezetbarát a Smart 4Teen, mint azt a Carscoops megjegyezte, az ára igencsak borsos. 24 339 euróért kínálják, ami a mostani árfolyamon mintegy 9,8 millió forintnak felel meg. Mondani sem kell, hogy a kategóriában jóval olcsóbb alternatívák sorakoznak, mint például a Citroën Ami „gyerekbarát” kivitele, ami 6025 euróról, azaz alig 2,5 millió forintról indul Olaszországban.

Már korábban is próbálkoztak a Smart Fortwo újragondolásával, még 2000 lóerős változat is készült belőle. Hogy mennyire brutális, az ide kattintva derül ki: