Fél évszázada még hangosan tiltakoztak ellene az emberek, mára azonban a biztonsági öv az autók legfontosabb biztonsági rendszerévé vált: minden további technológia működése és vezérlése arra az alapvetésre épül, hogy az utasok bekötötték és előírásszerűen használják az öveket.

Az évtizedek alatt tökéletesített rendszerben hagyományosan egy elmozdulni képes tömeg (centrifuga, inga vagy tömör acélgolyó) található a biztonsági öv csévélő szerkezetében. Ütközéskor ez az elem tehetetlenségénél fogva kimozdul nyugalmi helyzetéből, és rögzíti az övet.

A részlegesen és teljesen önvezető autóknál azonban felmerül egy probléma. Mivel ezeknél a járműveknél az első üléseket akár menet közben is engedélyezett pihenő pozícióba dönteni, a biztonsági öv egészét az ülésbe kell integrálni.

Mágnes rögzít az ülésbe a robotautókban 13

Utolsó sminkelés fellépés előtt
(a ZF Lifetec munkatársa nyomot hagyó festékfoltokat visz fel a tesztbábura, hogy meg lehessen állapítani, a fej milyen felületekre csapódik be ütközéskor)

Ha viszont a biztonsági öv rögzítési pontjai követik az ülés dőlését, nem biztosítható, hogy az a bizonyos tömeg mindig ugyanazon a pályán mozduljon el, azaz változik a rendszer érzékenysége – magyarul, a bevált megoldás a jövőben nem használható.

Ezért fejlesztette ki az elsősorban sebességváltóiról ismer ZF-ből kivált ZF Lifetec az e.Locking rendszert, amely a jármű központi vezérlő egységétől (ECU) kapott parancs esetén egy erős elektromágnessel rántja be a zárszerkezetet. Az ECU a jármű gyorsulását, lassulását és dőlését mérő szenzoroktól kapott jelek alapján határozza meg, hogy szükséges-e a rendszer működtetése.

Mágnes rögzít az ülésbe a robotautókban 14

A képen egy további fejlesztés: az aktív övfeszítő látható. Ez képes arra, hogy az előre hajoló utast visszahúzza az ülésbe, ha a járműdinamikai rendszerek ütközés veszélyét jelzik.

A technológia további előnye, hogy más rendszerektől kapott jelek is aktiválhatják. Így például ha a vészfékrásegítés vagy az ütközést megelőző funkciók elkerülhetetlen ütközést érzékelnek, előre aktiválhatják a reteszelést, nem kell megvárni a lassulásérzékelő jelét – így egy balesetben értékes tizedmásodpercek nyerhetők.

Járulékos kényelmi előny, hogy míg a klasszikus, mechanikus reteszelési megoldás egyenetlen útfelületen véletlenül is elmozdulhat, átmenetileg megakadályozva a vezető vagy utasa szabad mozgását, az e.Locking technológiánál ez nem fordulhat elő.

Mágnes rögzít az ülésbe a robotautókban 15

ZF Lifetec ACR8.S ülésbe integrált biztonságiöv-rendszer

Ennek ellenkezője is megvalósítható egyébként: ha például egy nagy teljesítményű autóban aktiváljuk a kifejezetten sportos vezetést támogató üzemmódot, a vezérlés átmenetileg megfeszítheti az övet, majd az üzemmód kikapcsolásakor visszatérhet készenléti állapotába.

A technológiát már alkalmazzák: a 2024 nyarán bemutatott ACR8.S ülésbe integrált biztonságiöv-rendszerben.