Egy éve dolgoznak a magyar KRESZ újraírásán, a folyamatról a Vezess is többször beszámolt. Az eddig elvégzett munkát egy huszonhét oldalas kormányzati jelentés foglalta össze, a munkaanyag a Telexhez is eljutott.

Az új KRESZ-ben a táblák vagy jelzőlámpák jelentése ugyanúgy változatlan maradna, mint a nemzetközi jogrendbe illeszkedő egyéb közlekedési szabályok. Ugyanakkor az új szabályrendszert a mai magyarországi közlekedési szokásokhoz igazítanák.

Az újítások vázlatpontokban:

  • Egységesíthetik a sebességhatárokról szóló rendelkezéseket. Autóúton a mostani 110 helyett akár 120 km/h-s sebességhatárt is megengedhetne az út kezelője, autópályák egyes szakaszain pedig akár 140 km/h-s gyors szakaszokat is kijelölhetnek.
  • Jelenleg a teherautók, a buszok és az utánfutót vontató autók lakott területen kívül mindenhol 70 km/h-val mehetnek, autópályán pedig 80-nal. A javaslat szerint az összes felsorolt útszakaszon 90-re gyorsíthatnának ezek a járművek.
  • A kerékpárosok a tervezet szerint járdán és gyalogos övezetben maximum 10 km/h-val tekerhetnének, gyalogosoknak és kerékpárosoknak fenntartott szakaszokon 25 km/h lenne a rájuk vonatkozó sebességhatár.
  • Írásba kerülhet az úgynevezett cipzárelv, vagyis amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, akkor az egyenesen továbbhaladó sávban közlekedőknek bizonyos esetekben be kell engedniük a megszűnő sávból érkezőket.
  • Lakott területen is előírnák a tompított fényszóró kötelező használatát azokon az autókon, amelyeken nincs nappali menetfény.
  • Bevezetnék a szimulátoros oktatást, az elképzelés szerint a kötelező 29 gyakorlati órából legfeljebb hatot válthatnak ki a tanulóvezetők ezen a módon.
  • Megteremtenék a családtagi vezetés lehetőségét. A tervezet szerint hozzátartozói támogatással autópályán és autóúton nem lehetne gyakorolni, és erre a tanulóautósok esetében csak a 29 kötelező gyakorlati óra után lenne lehetőség.
  • Kötelezővé tennék a kerékpáros bukósisak viselését 14 éves kor alatt. A motorosoknak csak lakott területen kívül kellene zárt ruházatot, zárt lábbelit, illetve motoros kesztyűt viselniük.
  • Gyalogosként az úttesten, illetve vasúti átjáróban tilos lenne mobiltelefont használni, illetve olyan tevékenységet végezni, amely elvonja a figyelmet.
  • Lakott területen kívül 3 év alatti gyerekkel csak ülve lehetne utazni a tömegközlekedési járműveken.

Az új KRESZ végleges formája várhatóan néhány hónap múlva születik meg.