A hivatalos adatok szerint tavaly már a 16 évet is elérte a magyar utakon közlekedő 4,2 millió személyautó átlagéletkora. A tendencia jól érezhető az autóval rendelkező középkorúak körében is, ahol a 15 évnél idősebb autók aránya a korábbi 44-ről 56 százalékra nőtt – derült ki a K&H felméréséből.

A 30-59 évesek között már a tavalyi év utolsó negyedében 14 év volt a gépkocsik átlagéletkora, míg egy évvel korábban 13 év, 2021-ben pedig 12 évet mértek. A 15 évnél korosabb autók aránya ráadásul a falvakban a 60 százalékot is meghaladta, míg a fővárosban „csak” 39 százalék az arányuk.

Az átlagéletkor-növekedés kérdését erősen befolyásolja a jövedelem. A magasabb jövedelműeknél az autók 31 százaléka 10 évesnél fiatalabb, miközben a közepes és az alacsony fizetéssel rendelkezők esetében 16-16 százalékos részesedéssel rendelkeznek. A 15 évesnél idősebb autók aránya a magas jövedelműek körében is 47 százalékos, a közepes és alacsony jövedelműeknél a kétharmadot is elérik a maguk 66, illetve 68 százalékával.

A közlemény azt is megjegyezte, hogy a kétezres évek közepe óta fokozatosan öregszik a magyarországi autóállomány. 2005-ben még 10,5 évnél tartott a teljes flotta, 2010-ben 11 év felejt járt, míg a 2015-ös évet majdnem 14 évesen zárták a hazai autók, melyek 2020-ban a 15 évet is megközelítették.

Mint arról korábban a Vezess beszámolt, a kereslet is az egyre öregebb használt autók felé tendál: