Sokéves várakozás előzte meg a Tesla Cybertruck bemutatkozását, de végül 2023 őszén piacra dobták a formabontó külsejű pick-upot. Európában viszont azóta sem jelent meg, ami biztonsági aggályokra vezethető vissza – igaz, egy-két kósza példány az öreg kontinensen is akad. Az amerikai ügyfeleknél sem tartott osztatlan sikert a típus, melynek gyermekbetegségei miatt valóságos panaszáradat zúdult a Teslára: a sarkalatos pontok közé tartozik a rozsdásodás is.

Megkérdőjelezték azt is, valójában mennyire biztonságos a Cybertruck, ugyanis ezzel kapcsolatban leginkább a Tesla állításaira lehetett hagyatkozni – egészen mostanáig. Több mint egy évvel a premierje után az első hivatalos töréstesztjén is átesett a modell: az észak-amerikai közlekedésbiztonsági hivatalnál (NHTSA) összességében jelesre vizsgázott, azaz a maximálisan elérhető, ötcsillagos értékeléssel zárt, és egyik teszten elért eredményére sem kapott négy csillagnál kevesebbet – írja az InsideEVs.

A „gyenge” pontja a borulás volt, ugyanis annak kockázatát 12,4 százalékban állapították meg, tehát ekkora eséllyel borul fel a jármű, ha elveszítik felette az irányítást.

Ötcsillagos választ adott a kritikákra a Cybertruck 1

Fotó: NHTSA

A frontális ütközésnél 35 mérföld/órás – átváltva körülbelül 56 km/órás – sebességgel csapták falnak a Cybertruckot. Az NHTSA a vezetőoldali védelmet ötcsillagosra, míg az utasoldalit négycsillagosra értékelte. A térdlégzsákok voltak azok, amik egyik oldalon sem nyíltak ki, de a Tesla megerősítette, hogy eleve úgy tervezték azokat, hogy ilyen jellegű karambol esetén kioldatlan állapotban maradjanak.

Az oldalirányú ütközéseket két különböző teszttel szimulálták, vagyis megvizsgálták, milyen védelmet nyújt az autó, ha egy másik járműnek, és milyet, ha más tárgynak – például egy fának vagy oszlopnak – ütközik, de mindkét esetben kiérdemelte az ötcsillagos értékelést. Az első teszten 27 fokos szögben, körülbelül 60 km/órás sebességgel ment neki egy mozgó falnak, míg a második során a merev oszlopnak 75 fokos szögben, viszont jóval lassabban, alig több mint 30 km/órával ütközött neki.

Ötcsillagos választ adott a kritikákra a Cybertruck 2

Fotó: NHTSA

Ötcsillagos választ adott a kritikákra a Cybertruck 3

Fotó: NHTSA

Kicsit más megvilágításba helyezi az eredményeket, hogy az NHTSA töréstesztjei egyelőre nem terjednek a gyalogosbiztonságra. Márpedig az Európai Bizottság az ezzel kapcsolatos kételyekre hivatkozva nem adott még engedélyt a Cybertruck forgalomba helyezésére.

Mindenesetre a Cybertruck esetében mérföldkőnek tekinthető az ötcsillagos törésteszt, főleg annak tükrében, hogy a Tesla annak idején még a töréstesztből is viccet csinált. Ennek részleteiről itt számolt be a Vezess: