Rövid időn belül második olyan technológiai fejlesztését mutatja be a ZF Lifetec, amely nem csak szakmai berkekben számít világújdonságnak, de az átlagember is értelmezni tudja a jelentőségét.

Az első az elektromágneses reteszelésű biztonsági öv volt, most pedig itt a saroklégzsák – miért, te más testrészre gondoltál?

Az alapprobléma itt is ugyanaz, mint a speciális biztonsági övnél: az önvezető autókban más testhelyzetben fogunk utazni, emiatt csökken a hagyományos védelmi rendszerek hatékonysága.

Normál esetben az elöl ülők lábfejét megtámasztja az utastér és a motortér közötti válaszfal, azaz a tűzfal. Ütközéskor ez korlátozza a test elmozdulását, és a gyártók ennek tudatában méretezik a másodlagos biztonsági rendszereket: a légzsákokat és a biztonsági öveket.

Nem találod ki, melyik testrész kap saját légzsákot 13

A saroklégzsák hosszú és bizonytalan kimenetelű rehabilitációtól kímélheti meg az utasokat

Az önvezető autókban azonban lehetőség lesz arra, hogy hátrébb csússzunk az üléssel, azaz balesetben nagy utat fog megtenni a lábfej, mielőtt nekicsapódik a tűzfalnak, ami borítékolja a sérülését. Ráadásul a megváltozott testtartás miatt a térdlégzsák is hatástalanná válik ilyenkor.

A ZF Lifetec új fejlesztése, a saroklégzsák (de nevezhetjük lábfejlégzsáknak is) ezt a távolságot hivatott csökkenteni, lerövidítve a gyorsulás útját, azaz a becsapódás energiáját, és lehetővé téve, hogy a térdlégzsák hatékonyan működjön.

Nem találod ki, melyik testrész kap saját légzsákot 14

A ZF Lifetec korábban is tervezett már nem szokványos légzsákokat – ilyen ez a hátsó frontlégzsák is

Különösen hasznos lehet a légzsák a vezető oldalán, ahol a pedálok fokozott sérülésveszélyt jelentenek. Természetesen itt úgy kell kialakítani a légzsákot, hogy a pedálok között fúvódjon fel, de a ZF tervezett már hasonló, szűk nyíláson átbújó légzsákot.

A saroklégzsák előnye, hogy akár a szőnyeg alá is beépíthető, és megfelelő átalakításokkal szinte minden, jelenleg is gyártott típusba beszerelhető. A ZF Lifetec számításai szerint az új technológia 2028-ban jelenthet meg sorozatgyártású autókban.

Nem a saroklégzsák volna a ZF első, szokatlan helyre szerelt légzsákja: