108 európai, török és észak-afrikai autógyár közül húsz teljesített kiemelkedően jól, míg ugyanennyi kiemelkedően rosszul a nyereségesség szempontjából – derült ki a német Automobilwoche elemzéséből. A veszteséges gyárak túlnyomórészt Nyugat-Európában találhatók, míg a nyereségesek földrajzilag változatosabb képet mutatnak. Magyarországi üzem nem szerepel egyik listán sem, viszont a környező országokból több gyár is helyet kapott rajta.

A legrosszabbul teljesítő üzemek között olyanokat találunk, ahol vagy jelentős szerkezeti átalakítások zajlanak, vagy az üzem elveszítette korábbi funkcióját, és csupán marginális szerepet tölt be.

Erre remek példa a Renault Flins-ben található franciaországi gyára, ahol tavaly mindössze 3721 autó készült, ami csupán 1 százalékos kihasználtságot jelent. 2019 óta ennek a gyárnak a nyeresége 98 százalékkal csökkent. A Ford kölni üzeme sem áll sokkal jobban: ott 19 974 autót gyártottak tavaly, 5 százalékos kihasználtsággal, míg a nyereség 92 százalékkal maradt el a 2019-es szinttől. Ez utóbbinál viszont fontos megjegyezni, hogy az átalakítások célja az elektromos modellekre való átállás.

A tíz legrosszabbul teljesítő gyár között található többek között a Mercedes-Benz (Smart) hambachi üzeme, a Valmet finnországi gyára, a Fiat cassinói gyártóegysége, a Stellantis Rennes-ben található üzeme, valamint a Volkswagen emdeni létesítménye. Ezeknél az üzemeknél a kapacitáskihasználtság 10 és 30 százalék között mozog, míg a bevételek 70-80 százalékos csökkenést mutatnak 2019 óta.

A 10 legrosszabbul teljesítő gyár:

  1. a Renault Flins-ben, Franciaországban található gyára,
  2. a Ford kölni gyára,
  3. az indiai Tata birtokában lévő Castle Bromwich Nagy-Britanniában
  4. a Mercedes-Benz (Smart) hambachi,
  5. a Valmet finn,
  6. a Fiat cassinói üzeme,
  7. a Stellantis Rennes-ben fekvő gyára,
  8. a Volkswagen emdeni létesítménye,
  9. a Fiat Melfiben lévő gyára és a
  10. Stellantis brit, Ellesmere Portban fekvő gyára.

A legsikeresebb gyárak között jelentős növekedés tapasztalható

  • A Stellantis marokkói üzeme például 700 százalékos bevételnövekedést ért el 2019-hez képest, és tavaly 179 ezer autót gyártott, ami kapacitásának 90 százalékát jelentette.
  • A Fiat mirafiori gyára szintén jelentős növekedést mutatott: 34 689 autó gyártásával 555 százalékkal növelte bevételeit.
  • A környező országok közül a Tata (JLR) nyitrai üzeme az ötödik helyet foglalja el.
  • A Kia zsolnai üzeme szinte teljes kapacitással működött, 296 ezer autót állított elő, ami 17 százalékos növekedést jelentett 2019-hez képest. Ezzel a 18. legjobban teljesítő európai üzem lett, egy hellyel a Škoda csehországi főüzeme mögött, amely teljes kapacitáson üzemelt, és 500 ezer autó gyártásával szintén 17 százalékos bevételnövekedést könyvelhetett el.

Magyarországon az Audinak, a Mercedes-Benz-nek, a Suzukinak van autógyára illetve várhatóan idén kezdi meg a termelést a BMW és a BYD üzeme is.