Zöld ágra vergődött a vezetői engedélyek uniós szabályozása kapcsán az Európai Parlament (ET), valamint az EU-tagállami miniszterekből álló tanács. Az alku értelmében 2030-ra egységessé válhatnak a jogosítványok, amiket az uniós „tárcaként” használható mobilalkalmazásokban is el lehetne helyezni, ennek megfelelően a digitális okmányt minden tagállam elismerné – írja a Telex.

Az új szabályokkal jobban összehangolnák az orvosi szűréseket, de önértékelést, illetve – hosszabbítás esetén – „egyéb alternatív módszereket” is előírhatnának a kormányok. A 65 év felettiek esetében rövidebb érvényességi idővel állítanák ki a jogosítványt.

Jobban felkészítenék a tanulóvezetőket a közlekedés sebezhető résztvevői (pl. a gyalogosok) mellett a vezetés közbeni biztonságos telefonhasználatra és a vezetéssegítő rendszerekre is. A friss jogosítványoknál két év „próbaidő” lépne életbe. Erre vonatkozóan Magyarországon már régóta érvényben van jó néhány korlátozás, többek között a pótkocsi vontatására vonatkozóan – ezt most kiegészítenék például azzal, hogy akit az első két évben ittas vezetésen érnek, jóval szigorúbb büntetésekre számíthat.

A hiányra való tekintettel lejjebb vinnék a hivatásos teherautó- és buszsofőrök alsó korhatárát: az előbbiek esetében belföldön, kísérő mellett akár 17 évesen is lehetne vezetni.

Még mindkét döntéshozó szervezetnek hivatalosan rá kell bólintania az alkura, de a hasonló egyezségeknél ez már csak formalitás szokott lenni.