A hatóságok egységesen április 3-án kezdik alkalmazni az új vámtételt, amit nem átmenetinek szánnak – jelentette be Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke.
A vám bevezetésének elsődleges célja, hogy az Egyesült Államokba vonzzák az autógyártókat, ami építőipari, majd később járműipari munkahelyeket jelent. Gyorsított engedélyezési eljárást ígérnek azon külföldi vállalkozások számára, amelyek gyárépítésbe kezdenek az országban.
A befolyó vámbevételt az amerikai államadósság mérséklésére és adócsökkentésre fordítják, évente százmilliárd dollárt meghaladó bevételt remélnek tőle.
Az amerikai importvámok több mint négy százalékkal csökkenthetik a japán autógyártást a Japan Research Institute számításai szerint. Mivel a vámok növelik a japán autók árát az Egyesült Államokban, a japán cégek eladásai várhatóan csökkenni fognak, ami a gyártás csökkenését vonja maga után.
Az új vámok hatálya alá tartoznak a kulcsfontosságú autóipari alkatrészek, például a motorok is. Mivel a kutatóintézet eredeti elemzése nem számolt az alkatrészekre kivetett vámokkal, annak tényleges hatása nagyobb lehet, jobban visszavetheti a termelést.
Japán megfontolja a megfelelő választ az amerikai importvámokkal szemben, a kormány bejelentése szerint „minden lehetőség az asztalon van”.