Több mint ötven évvel azután, hogy az ember eljutott a Holdra, a NASA Artemis programjának keretében újra napirendre került a hozzánk legközelebbi égitest kutatásának folytatása. Egy tavalyi megállapodás értelmében az Európai Űrügynökségen kívül Japán is csatlakozott a küldetéshez, melynek sikeréhez két asztronautával és egy spéci holdjáróval járul hozzá.

A Toyota Lunar Cruiser különlegességét a rendeltetési helye mellett azon egyedülálló különlegessége adja, hogy nemcsak mozogni fog a Hold felszínén, hanem túlnyomásos űrkabinja révén az űrkutatók átmeneti élőhelyeként is funkcionál majd. Ugyanakkor a tervezésnél külön kihívást jelentett, hogy a Hold felszíne regolitból, azaz por, homok, laza sziklák és más anyagok porszerű lerakódásából áll.

A képre kattintva galéria nyílik:

9 fotó

Mindemellett a szélsőséges, azaz -170 és +120 Celsius-fok közötti hőmérsékletekkel és a földi gravitáció egyhatodával is meg kell birkóznia a holdjárónak, ami pár éve már kistestvért is kapott – ezt a feladatot többek között a hőpajzs és a hőelvezető rendszer fogja ellátni.

Legalább tízéves küldetésre tervezik a Lunar Cruisert, mely így 10 ezer kilométer megtételére lesz alkalmas – lényegesen többre, mint amire a korábbi holdjárók képesek voltak. Mivel a hagyományos gumik elakadnának a finom, törmelékes kőzetrétegben, a különleges Toyotához a Bridgestone fejleszt rozsdamentes acélötvözetből készült, fémküllői révén átmeneti deformálódásra képes kerekeket.

Megindul a Toyota, a Holdig meg sem áll 6

Fotó: Toyota/Nippon/Smarter Media

A tervek szerint a Toyota holdjárója a nap 24 órájában aktív lesz. Egyik nyolcórás műszakjában képes lesz haladni a Holdon, tehát nagy távolságokat tehet meg, mialatt az űrhajósok kiszállhatnak fényképeket készíteni és mintákat gyűjteni. Miután leparkoltak, az asztronauták a túlnyomásos kabinban, immár szkafander nélkül folytathatják a munkát, például az elemzésekkel és a dokumentációval. Ilyenkor a Lunar Cruiser szétnyitja a napelemeit, melyek 16 óra alatt elegendő energiát gyűjtenek a következő nyolcórás útra. Megoldásra szorul még a hasznos terhelés kérdése, hiszen a számítások szerint legalább egy tonna ellátmányra lesz szükség, ha két űrhajós nekivág egy többnapos expedíciónak – írja a Smarter Media.

A Toyota holdjárójának tervezése már folyamatban van, ugyanakkor legkorábban 2031-ben kerülhet sor olyan holdutazásra, amiben a Lunar Cruisernek is lesz szerepe.