Az EU trösztellenes bizottsága 458 millió eurós (184 milliárd Ft) összértékben bírságolt meg tizenöt autógyártót, köztük a Volkswagent és a Stellantist, valamint az európai autógyártók szövetségét, az ACEA-t, írja a Reuters.
A nyomozás szerint 2002 és 2017 között az érintett cégek megállapodást kötöttek egymással, hogy nem folytatnak hirdetési versenyt annak tekintetében, hogy autóik milyen mértékben újrahasznosíthatók, és nem kommunikálják, hogy mennyi újrahasznosított anyagot alkalmaznak járműveik gyártása során. Arra vonatkozóan is egységes álláspontot alakítottak ki, hogy nem fizetnek azoknak a hulladékfeldolgozóknak, akik darabjaira szedik az élettartamuk végére elért járműveket.
Amellett, hogy az EU szigorúan tilt minden tröszttevékenységet (azaz a piaci versenyt kiküszöbölő megállapodásokat), a hulladékfeldolgozóktól megtagadott fizetség konkrét törvénysértés volt: az EU megkövetelte volna ezt, így biztosítva, hogy az emberek ingyen leadhassák öreg vagy működésképtelen autójukat, így biztosítva annak hasznosítását.
Az ügyben az ACEA biztosította a kapcsolatot és a kommunikációt a vállalatok között.
A legnagyobb összegű, 127, 69 millió eurós (51,3 Mrd Ft) bírságot a Volkswagenre rótták ki. A Stellantis-csoport 99,5 millió eurót (40 Mrd Ft), a Renault‒Nissan-szövetség 81,46 millió eurót (32,7 Mrd Ft), a Ford 41,46 millió eurót (16,7 Mrd Ft) köteles fizetni. Az ACEA-t 500 ezer euróra (201 millió Ft) bírságolták.
Az ügyben a Toyota, a Mitsubishi, a Honda, a Hyundai, a Jaguar Land Rover, a Mazda, a General Motors, a Suzuki és a Volvo is érintett. A Mercedes-Benz megúszta a büntetést, mert ők értesítették a kartellezésről az illetékes hatóságokat.
Mindegyik autógyártó elismerte, hogy vétett a törvények ellen; ennek fejében 10 százalékkal csökkentették a bírságok összegét.