Akármennyire is fontos piaca az Egyesült Államok a JLR luxusmárkáinak, a cég jelenleg az új kereskedelmi feltételekre adandó válaszon dolgozik üzleti partnereivel, és jelenleg rövid távra szóló lépéseket tesz – írja az MTI a Jaguar Land Rover szóvivőjének szombati nyilatkozata alapján.
Ezek közé tartozik, hogy a vállalat áprilisra leállítja Amerikába irányuló szállítmányait.
A Jaguar Land Rover szombati bejelentésének előzményeként Donald Trump amerikai elnök a héten ismertette az új „viszonossági importvámokról” szóló rendeletét: ennek egyik sarkalatos eleme a járműimportra kirótt külön 25 százalékos vám.
A rendelet alapján az Egyesült Államok a többi szektorra differenciált vámrendszert vezet be: az autóiparon kívüli importra vonatkozó 10 százalékos alapráta mellett
- az Európai Unióból érkező behozatalt például 20 százalékos,
- a kínai importot 34 százalékos – a korábban érvényesített vámokkal együtt 54 százalékos –,
- a Nagy-Britanniából vásárolt nem autóipari termékeket 10 százalékos amerikai vám terheli.
Londoni pénzügyi elemzők szerint az amerikai vámok súlyos hatást gyakorolhatnak a brit autóiparra, amely évente 110 ezer járművet exportál az amerikai piacra. Az egyik tekintélyes londoni gazdaságpolitikai kutatóműhely, az Institute for Public Policy Research (IPPR) akár 25 ezer állás is megszűnhet a brit járműipari ágazatban, ha tartósan érvényben marad a 25 százalékos vám, ugyanis a Nagy-Britanniában gyártott autók 12,5 százalékát az amerikai piac veszi fel.
A brit gyártók közül a Jaguar Land Rover exportálja a legtöbb járművet az Egyesült Államokba, de a BMW tulajdonában lévő, Oxfordban működő Mini is jelentős mértékben függ az amerikai piactól.
Mint arról a Vezess beszámolt, a döntés hatására a Ferrari már korábban árat emelt: