Donald Trump amerikai elnök vámháborúja nehéz helyzetbe hozhatja a globális autóipart, de a vásárlókat is – mutatott rá elemzésében az Allianz Trade.
A vámok magasabb árakat és inflációs nyomást jelentenének a fogyasztók számára. Az ilyen áremelkedések az alacsony és közepes jövedelmű vásárlókat sújtanák leginkább, tovább csökkentve a fogyasztói keresletet és lassítva az elektromos autókra történő átállást.
A magasabb vámok emellett megzavarhatják a globális ellátási láncot, ami a gyártás késedelméhez és hiányhoz vezethet, ami tovább fokozná az árinflációt. Az európai fogyasztók számára, ahol számos autógyártó mind az alkatrészek, mind a járművek tekintetében a globális ellátási láncokra támaszkodik, az ilyen fejlemények nemcsak az árakat emelik, hanem potenciálisan a választék csökkenését és hosszabb várakozási időt is jelentenének.
Ráadásul a szűkösség felpörgetheti a használt járművek iránti keresletet és ennek megfelelően az árakat is. Összességében a potenciális többletköltségek elkerülhetetlenül lassítani fogják az autóipar teljesítményét.
Első pillantásra úgy tűnik, hogy nominális értékben Németországot fenyegeti leginkább a potenciálisan szigorodó kereskedelmi keretrendszer, de ha az európai feldolgozóipar által országos szinten megtermelt teljes hozzáadott értékhez viszonyítva súlyozzuk az USA-val szembeni gépjármű-kereskedelmi kitettséget, akkor Svédországban, Szlovákiában és Magyarországon nagyobb érzékenységet tapasztalunk – áll az elemzésben.
Az európai autógyártók ráadásul erősen integrálódtak az észak-amerikai ellátási láncokba, az alkatrészeket és komponenseket Mexikóból és Kanadából is beszerzik. Emiatt az európai autóipar különösen érzékeny az Egyesült Államok, Kanada és Mexikó közötti geopolitikai dinamikára.