Renault

Renault

A Renault francia autógyártó, amit 1899-ben alapítottak, részben a francia állam és a Nissan is tulajdonosa. Személyautókat, teherautókat és luxusautókat is gyárt.

Tudj meg többet!

A céget Société Renault Frres néven 1899-ben alapította Franciaországban Louis Renault két testvérével, Marcellel és Fernanddal. Marcel azonban az 1903-as Párizs-Madrid autóversenyen halálos balesetet szenvedett, miután a fivérek figyelme egészen korán a versenyek felé fordult. A Renault AK 90CV viszont győzött az 1906-os Grand Prix-n – a sikernek ráadásul magyar vonatkozása is van, ugyanis az autót a gyár akkori tesztelési osztályvezetője, Szisz Ferenc vezette.

 

Első autójukkal, a Voiturette 1CV-vel még 1898-ban előálltak, amit Louis édesapjának egyik barátja vett meg egy sikeres próbavezetést követően. 1903-tól már saját motorokat is gyártott a Renault, ám az első világháború alatt haditermelésre állt át, így autók helyett lőszert, katonai repülőgépeket, illetve tankot gyártottak, majd a második világháborúig leginkább mezőgazdasági és ipari gépekre terjedt ki a termelés.

 

Mivel a Renault a világháború idején német megszállókkal működött együtt, azt követően a vállalat állami kézbe került, majd az 1960-as és 1970-es években terjeszkedni kezdett Kelet-Európában és Dél-Amerikában. Ezzel párhuzamosan a Daciát 1968-ban hozták létre Romániában, mely a Renault 12-t gyártotta. A 1972-ben megjelent Renault 5-ös az egy évvel később kirobbant olajválság miatt, gazdaságosságának köszönhetően gyorsan nagy népszerűségre tett szert, így annak különböző változatai egészen 1996-ig voltak elérhetőek a márka kínálatában.

 

1990-ben a Renault közelebb került a Volvóval, és addigi együttműködésüket megerősítve összefogott a két márka, hogy ily módon csökkentsék költségeiket. Mindkét félnek kifizetődő volt a megállapodás: a Volvo ugyanis jártasabb a felsőbb kategóriás modellek világában, míg a Renault-ról ugyanez az alsó- és középkategóriás autók esetében volt elmondható. 1993-ban a két vállalat be is jelentette egyesülési szándék, ám az üzlet egy évvel később meghiúsult: a Volvo részvényesei visszaléptek.

 

A Renault ennek ellenére számos új, egyben sikeres autót mutatott be az 1990-es években, kezdve az 5-ös modell utódjaként beharangozott Clióval, amit a mai napig gyártanak. A következő években bemutatkozott az Espace következő generációja, a Mégane, valamint a kisautók világában innovatívnak számító Twingo.

 

1996-ban privatizálták a Renault-t, de a francia állam ennek ellenére a márka egyik résztulajdonosa maradt. Három évvel később, 1999-ben a franciák megállapodást kötöttek a Nissannal a Volvo kiszállását követően – ennek ellenére teherautó-részlegüket 2001-ben eladták a svéd gyártónak –, így a két márka egymás résztulajdonosai.

 

Ami a Renault jelenlegi kínálatát illeti, az 1990-es években befutott klasszikusok mellett olyan típusokkal bővült a felhozatal, mint az Arkana, a Captur, a Twizy, illetve a Zoé. Emellett számos piacon Dacia-, illetve Renault Samsung-modelleket is saját néven forgalmaz a Renault, ezek a Logan, a Sandero és a Duster, illetve a Koleos és az Arkana. A haszonjárművek sem hiányoznak a palettából: például a Mastert és a Traficot 1980 óta gyártják.

 

Az ismertebb Renault-modellek:

 

Leányvállalatai:

  • Renault SAS
  • Alpine
  • Dacia (99,43%-os tulajdonrésszel)
  • Renault Samsung Motors (80,1%-os tulajdonrésszel)
  • Dongfeng Renault (50%-os tulajdonrésszel)
  • JMEV (50%-os tulajdonrésszel)
  • Renault Brilliance Jinbei Automotive (49%-os tulajdonrésszel)
  • RCI Banque
  • Renault Retail Group

 

A Renault sportrészlege hivatalosan 1976 óta létezik, az Alpine és a Gordini összeolvadásának eredményeként, de 2002-ben, 2016-ban, majd 2021-ben is átszervezték. Ez utóbbi következtében immár az Alpine a Renault sportmárkája, így a franciák gyári csapat is ezen a néven szerepel a Forma-1-ben. Amellett, hogy motorszállítóként a Benettonnal, a Red Bull-lal és a Williamsszel is felért a csúcsra, 2005-ben és 2006-ban konstruktőrként is világbajnokok lettek, Fernando Alonsóval. A Renault különböző túraautó- és ralisorozatokban is érintett volt, néhány évig a Forma-E-ben is indított gyári csapatot Renault e.dams néven (ez jelenleg Nissan e.dams néven fut), míg manapság az F1-es szerepvállalás mellett hosszú ideje szervez saját márkakupákat.

1 2 81