A szerkesztőség önerővel kivitelezett helyváltoztatásra is képes részlege – csak semmi szénhidrogén égetés – igazán újszerű kerékpárokat próbált nemrég. A ránézésre nehézkes, de csodaszép gépek alig súlyosabbak a hagyományos kerékpároknál, hála az autógyártásban már bevált csúcsminőségű, pillekönnyű anyagoknak.

Tanuljunk bringázni!

Egy magas darab
Csak úgy suhan
Biztonságban
Az élet szép
Teleszkóp hátul
39 fotó
Alacsony súlypont

Alacsony súlypont

Alacsony súlypont


A kétkerekűek közül elsőként a kevésbé bonyolult példányokat próbálgattuk, majd szép fokozatosan ültünk át a megfelelő tapasztalat nélkül is könnyedén hajtható gépekről az egyre keményebb kihívást jelentő gépekre. Már az elsőknél is hasznos volt a kihalt utcában megtett párszáz méteres gyakorlás, de a vadabb vonalvezetésű darabok ennél több gyakorlást igényelnek. A legnehezebb feladatnak mindig az elindulás tűnt, de kis gyakorlattal már ez sem jelentett kihívást. Negyedórás összeszokás után már élmény vele a tekerés, és néhány óra elteltével pedig azon kezdtem morfondírozni, vajon miért nem fekvőbicikli a világ összes kétkerekű, emberi erővel hajtott járműve?

Miért nem terjedt el?

Arról, hogy miért nem így néz ki minden kerékpár, elképzelésünk sincs, hiszen sokkal kényelmesebb, hatékonyabb vele a bringázás. Elsőként az ülést említeném meg, a hagyományos biciklinyereg helyett a rekumbensekben egy nagyfelületű, kényelmes ülésben, félig fekve lehet a pedálokat taposni.

Mi az a rekumbens?
Neki is megy

Neki is megy

Neki is megy


Olyan emberi erővel hajtott járművet jelent, melynél használójának testhelyzete inkább a haladási iránnyal ellentétes szögben helyezkedik el, magyarán a fej az üléshez képest nem előrébb, hanem inkább hátrébb van. A rekumbens név az angol „recumbent” szó magyar megfelelője, mely az ülési pozícióra vonatkozik; jelentése fekvő, heverő. Ennek megfelelően hívják még fekvőbiciklinek, fotelbringának, komfort biciklinek is.

Ezek a járgányok leginkább kétkerekűek, de sokféle háromkerekű változata van, sőt négykerekű verziója is ismert. Ezért nem alkalmas rá igazából sem a kerékpár, sem a bicikli kifejezés. A leginkább elterjedt lábbal történő hajtás mellett vannak kézzel hajtott verziók, illetve kézzel és lábbal együttesen hajtott típusok is.

A rekumbensek a viszonylagos ismeretlenséget érdekes módon a Nemzetközi Kerékpáros Szövetségnek köszönhetik, ugyanis ők nemes egyszerűséggel kijelentették, hogy a rekumbensek nem kerékpárok. Ennek értelmében nem szerepelhetett az ismert és népszerű versenyeken, sokan nem is tudtak létezésükről, nem gyártották tömegesen, ezáltal nem tudtak elterjedni a hétköznapi használatban sem.

Forrás: www.ambringa.hu

Egy magas darab

Egy magas darab

Egy magas darab


Van, akinek esetleg hiányzik, hogy ezeknél a kerékpároknál nem lehet az ülésből kiállva, a testsúlyunkat is bevetve tekerni, helyette viszont ott a jóval kisebb légellenállás – ennek segítségével akár 10 km/órás előnyre is szert tehetünk egy hagyományos bringással szemben – és a nagyfelületű háttámasz, aminek nekifeszülve komoly tolóerőt lehet kifejteni.

A nagyobb tömeg nem lehet kifogás, mivel néhány fekvőbringa a hagyományos felépítésű társainál is könnyebb. Ezek építésénél nem fukarkodtak a különleges, pillekönnyű anyagok használatával. Így az alumínium mellett nem ritkák a karbonból, kevlárból, illetve a titánból készülő alkatrészek sem. Sajnos ezek a 10-12 kilogramm tömegű gépek elég drágák, de talán ki lehet bírni egy pár kilo súlyfelesleget a megspórolt százezrekért cserébe.

Igazán elvetemült túrázók csomagtartóval, de szükség esetén akár könnyű, légellenállás-csökkentő burkolattal is tovább tuningolhatják kedvencüket.

A hátrányok lapozás után jönnek, de aztán kiderül, hogy miért jobb mégis egy normális cangánál a fekvőbringa. Ja, és lesz egy durva videó is!


Hátrányok

Az ár mellett egyedül talán a biztonság lehet visszatartó erő. Városban, autók között csak az igazán szuicidhajlamú bringások feküdjenek hasonlóra. Alacsony felépítése miatt az autósok nagy valószínűséggel kevésbé veszik észre, mint egy hagyományos kerékpárt, és ezen a járgány hátuljához rögzített antennán lengedező színes zászlócska sem sokat segít. A váz beállítása sem gyerekjáték, ha a megfelelő hosszúságot sikerült megállapítani, akkor ehhez kell igazítani a láncot is. Utána már csak az ülés tologatásával lehet finomhangolni a gépet.

Miért szeretjük?

Remek légellenállás

Remek légellenállás

Remek légellenállás


Kerékpárúton a kétkerekű kivitelekkel nem érhet minket baj, de a háromkerekű fekvőbringákkal meggyűlhet a bajunk, ha nem elég széles a bicikliút, illetve ha az útkereszteződésben a megszokott vasoszlopokat kicsit sűrűbbre rakták.

A konstrukció az igazi előnyeit mégis a hosszú távú kerékpározások alkalmával mutatja meg. A kényelmes testhelyzet nem viseli meg az ember hátsófertályát, nem összegörnyedt háttal kell órákat taposni a pedálokat, de a kéz és a csukló túlterhelése is elmarad. Alacsonyabb súlypontjának hála a fékezés is hatásosabb, az első keréken átbucskázás veszélyének bátran búcsút inthet, aki eddig viszolygott az első fék használatától. Ha pedig elkerülhetetlen a perecelés, akkor olcsóbban megúszható a földközelből induló becsapódás, mintha a méteres magasságban lévő nyeregből hullanánk alá elsárgult falevélként. Persze a bukósisak viselete itt is meghálálja magát.

Sokféleség

Trükkmester

Trükkmester

Trükkmester


Aki úgy dönt, fekvőbringa vásárlásra adja a fejét, mindenképpen nézzen be egy olyan szakboltba, ahol többfélét is kipróbálhat. Ezt azért sem érdemes kihagyni, mert mindenkinek másféle kialakítású modell állhat közel a szívéhez, adottságaihoz.

Nekem, annak ellenére, hogy legutóbb óvodáskoromban csapattam triciklivel, mégis ezek tetszettek a legjobban. Extrém alacsony súlyponttal, harapós tárcsafékekkel igazán jókat lehet vele randalírozni. Megállásnál pedig még a lábat sem kell levenni a pedálról. Zseniális.

Egy igazán szép darab

Egy igazán szép darab

Egy igazán szép darab


Találkoztunk a boltban olyan háromkerekűvel is, amelynek elöl egyetlen kereke van, amit szükség esetén kiszerelhetünk és egy ugyanilyen tricikli hátsó részéhez rögzíthetünk. Ezt szinte a végtelenségig, illetve az ésszerűség határáig lehet folytatni, míg az egész család, esetleg az egész osztály el nem fér a szerelvényen.
Érdeklődök a Guinness Rekordok Könyvének valamelyik bugyrából előtúrhatják, mekkora is volt a leghosszabb rekumbens-szerelvény, nekünk nem sikerült.

Kis gyakorlás után már ez is menne?