Budapesten egyre gyakoribb látvány az olyan kerékpáros, aki talpig fényvisszaverő gúnyában pompázik. A vidéki utakon azonban még mindig – a néha ittasan tekerő – kivilágítatlan drótszamarasok vannak túlnyomó többségben.
Tettüket tovább súlyosbítja, hogy nemegyszer még a falusi divatból kikopni képtelen, menet közben nehezen kiszúrható katonai gyakorlóban, esetleg a modernebb irányvonalat képviselő – bár az éjszakai közlekedésben hasonlóan életveszélyes – koromfekete biztonsági őr ruhadarabban haladnak előre, láthatatlanul. Mondván, ha ők látnak, őket is látják.
Mit tehet az autós?
Sajnos azon kívül, hogy éjszaka minden meglepetésre felkészül, sokat nem. Ha az éj leple alatt elgázol egy az úttesten keresztben hűsölő, a kocsmából hazafelé tartó versenyzőt, könnyen előfordulhat, hogy őt fogják bűnösnek kikiáltani.
Ha az időben megejtett kikerülő hadművelet után olyan jogos igény merül fel a vezetőben, hogy kiszáll és felpofozza a szuicid hajlamú cangást, sajnos ezt a nevelő célú mutatványt sem teheti meg. Ennek ellenére hallottunk már hasonló történetet.
Mentsük meg!
Alternatív megoldásként a szelep kiszedése és bokorba hajítása talán még elfogadható retorziónak bizonyulhat. Lehet, hogy ezt ott nehezen látja majd be a kerékpáros, de másnap talán hálás lesz nekünk a családja, hogy ha kicsit késve is, de épségben talál haza apu a borkóstolóról.
A fővárosban autózva elsősorban a futárok kergetik őrületbe a sofőröket, de tőlük annyira nem kell félni. Nem teljesen komplettek az biztos, de tudnak tekerni, jobbak a reflexeik, és nem követnek el mindent azért, hogy meghalljanak. Ellentétben a matt fekete tanyasi bringásokkal. Pedig a fényvisszaverő ruházat – a szabályzat nem fogalmaz úgy, hogy csak a viselhetetlen anyagból készült, rikító sárga kis ködmön alkalmas erre a célra – már jó ideje kötelező viselet az éjszaka kerékpározók számára.
Queen – Bicycle Race
Kattintás után kiengedjük a zsákból az EN471: 2003-as szabványt, vigyázzanak magukra és szeretteikre!
Sőt, nemrég már a gyalogosoknak is előírták a használatát. Lényeg, hogy ennek a szabványnak megfeleljen. Az viszont tuti, hogy a benzinkutakon megvásárolható karra-lábra kanyarítható fényvisszaverő szalag nem elegendő. A rendőrségi tapasztalatok amúgy nem túl bíztatóak, a kerékpárosoknak még a harmada sem ölt magára fényvisszaverő mellényt, a gyalogosokról már ne is beszéljünk.
Statisztika |
Évente mintegy 2800 bringás baleset történik az utakon. Jelentős az ittas bringások által okozott szerencsétlenségek száma is, pedig bringázni sem lehet ittasan! Ebben a számban az észak-alföldi régió vezet. Az ország kerékpáros szempontból legveszélyesebb része Szabolcs-Szatmár-Bereg megye. 2006-os adat szerint 378 baleset történt arrafelé, őket Közép-Magyarország és a dél-alföldi régió követi 335, 328 darabos statisztikával. Ezzel szemben a jóval veszélyesebbnek tekintett Budapesten mindössze 173 alkalommal okoztak balesetet a bringások. Legtöbb esetben az elsőbbség meg nem adása ritkítja a bringás populációt, de a KRESZ ismeretével is hadilábon áll a biciklisek egy része. Évente kb. 100 bringás hal meg az utakon – 51-60 év közöttiek és a 65 felettiek halnak meg a leggyakrabban biciklis balesetben- , de szerencsére az összes baleset több mint fele a könnyű besorolásba esik. Legtöbbször a baleset oka a haladó járművek ütközése, de az évi 54 gyalogosgázolás is rosszul hangzik, bár ennek gyakran a kerékpárutakon bolyongó gyalogosok maguknak köszönhetik. Kerékpársávban amúgy a gyalogosnak semmi keresnivalója nincsen, még akkor sem, ha ezt a bottal felháborodottan hadonászó rikácsoló nénik-bácsik ezt másként is gondolják. |
A szabály
Ha minden szempontból szabályos akar lenni a bringás, akkor jó, ha tudja, hogy a biciklisboltokban leggyakrabban kapható, csupán villogó fényt kibocsátó eszközökkel nem tesz eleget a jogszabályban rögzített feltételeknek. Más kérdés, hogy akár az első, akár a hátsó villogó fény sokkal figyelemfelkeltőbb a dinamós lámpánál, de az előírás születésekor még valószínűleg nem voltak hasonló, kis fogyasztású LED-es készségek.
Az előírás egy része elavult és nehezen betartható, de a lényeg az, hogy elöl fehér, hátul piros fénnyel világító lámpát kell használni a kerékpáron. Ezen felül a kerekeket egy-egy narancsszínű prizmával is illik felcicomázni. Ez valóban csúnya, de nem nehéz, képtelenség otthon hagyni és elem sem kell hozzá. Jó tudni, hogy lámpa hiányában 3-5000 forintos bírságot is kiszabhat a rendőr. Ha ezt vidéken mindenkitől beszednék, teljes rendőrőrsök indulhatnának virágzásnak a bírságokból.