Mi a helyzet, ha családi biciklitúrát tervezünk, de a különböző korcsoportok terhelhetősége, kilométerigénye roppant mód változatos? Valakit vinni kell. De mivel, hogyan?

A hagyományos megoldás

A legelterjedtebb módja a gyermekszállításnak, a vázon hátul ilyen-olyan módon rögzített gyerekülés. Felszerelése egyszerű, egy konzolt kell felcsavarozni a vázra, amelybe az ülésből előrenyúló két masszív acélrudat kell bedugni. Ennyi. Elsőre nehéz elhinni, hogy elbírja majd a gyereket, de el fogja. Simán. Kicsit gyakoroljunk a gyerekkel, mert a beültetés, kiszedés is problémás lehet egyedül, úgy, hogy még a bringát is tartani kell közben. Aztán pár karikát is tekerjünk vele a túra előtt, így egy idő után már nem fogjuk minden leszállásnál fejbe rúgni egy pörgőrúgással a gyermeket, és a plusz súlyt is megszokjuk, ami amúgy kalandossá teheti a kanyarokat.
Ülés és utánfutó: gyermekszállítás kerékpáron 1
Papát mogyoróvesszővel lehet gyorsabb haladásra ösztökélni

Papát mogyoróvesszővel lehet gyorsabb haladásra ösztökélni

Fő a biztonság!

Ha kis srácokkal a hátunk mögött kerékpározunk, néhány biztonsági előírást muszáj betartani. Először is vegyünk fel kerékpáros-sisakot. Ezzel nemcsak magunkat óvjuk, hanem egyben jó példát is mutatunk a gyereknek. Emellett nem lennénk túl hitelesek, ha mi sisak nélkül tekerve próbálnánk az ő fejébe húzni a kényelmetlen biciklis fejvédőt. Mert persze a gyereknek is kell, hiszen ha esünk, az ő, a testéhez képest arányaiban jóval nagyobb és nehezebb koponyája biztosan odacsapódik majd a talajhoz, ami felelős szülőként nem nézhetünk jó szemmel.  
A másik igen fontos dolog, hogy rendesen rögzítsük a lábakat! Szinte minden valamire való ülésen van egy állítható gumiszerű pánt, amellyel a kicsik lábát lehet és kell rögzíteni. Persze emiatt is nyígnak majd, de legyünk kemények, így a küllők nem fogják letépni a kis lábfejét, ha véletlenül közé dugná őket, illetve esésnél sem szorul be a bicikli és az aszfalt közé, ami szintén vacak érzés lehet.
Ugye mondtam. Eszter kaszkadőr simán vette a lassított felborítást.

Ugye mondtam. Eszter kaszkadőr simán vette a lassított felborítást.

Mi a szabály?

116. §  (5) „A kerékpárra gyermekülés oly módon szerelhető fel, hogy az ülés és a rajta ülő gyermek a vezetőt a kilátásban és a vezetésben ne akadályozza, a kerékpár világító- és jelzőberendezéseit ne takarja. Az üléshez kapaszkodót és lábtartót is fel kell szerelni. Az ülés, a kapaszkodó és a lábtartó nem lehet összefüggésben a kormányzott kerékkel, illetőleg az azzal együtt elforduló szerkezettel.” áll a KÖHÉM rendeletben. 

És két gyerekkel?

Erre is van megoldás. Valamivel termetesebb, nehezebb, de köthetünk utánfutót is a bicikli mögé. Van is belőle többféle, és persze erre is különféle szabályok vonatkoznak. Lássuk őket:
(6) A kerékpárhoz kapcsolható legfeljebb 0,70 méter széles és legfeljebb 70 kilogramm össztömegű, egytengelyű, két nyomon futó vontatmány (kerékpár utánfutó).
(7) A kerékpár utánfutót fel kell szerelni
a) hátul egy, az utánfutó középsíkjában, vagy attól balra, az úttest szintje felett legalább 0,35 méter és legfeljebb 0,60 méter magasságban elhelyezett piros színű, háromszög alakú – a pótkocsira előírt – fényvisszaverővel,
b) a kerékpárra előírt hátsó helyzetjelző lámpával. A kerékpár utánfutó hátsó helyzetjelző lámpája elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy bekapcsolása a kerékpár hátsó helyzetjelző lámpáját kikapcsolja.
(8) A kerékpár lámpák elektromos kapcsolásának olyannak kell lenni, hogy a lámpák együtt legyenek be- és kikapcsolhatók.
(9) A kerékpár világító és fényjelző berendezéseit a következőképpen kell elhelyezni:
a) Az (1) bekezdés
– d) pontjában említett lámpát,
– e) pontjában említett hátsó (piros színű) helyzetjelző lámpát és
– f) pontjában említett hátsó (piros színű) fényvisszaverő(ke)t,
valamint a (2) bekezdésben említett első (fehér) fényvisszaverőt a kerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjában úgy, hogy
– az úttesthez 0,35 méternél közelebb,
– a lámpák az úttesttől 0,90 méternél távolabb,
– a fényvisszaverők az úttesttől 0,60 méternél távolabb ne legyenek.
b) Az (1) bekezdés g) pontjában említett, kerékre oldalsó (borostyánsárga színű) fényvisszaverőt (küllőprizmát) úgy, hogy annak távolsága a kerékabroncstól 0,10-0,15 méter legyen.
c) A (2) bekezdésben említett szélességjelzőt úgy, hogy az a kerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjától balra 0,30-0,40 méterre és az úttest szintjétől 0,35-0,60 méterre legyen.
Pár perc múlva teljes pompájában ragyog majd, minden előképzettség nélkül is egyszerű összerakni

Pár perc múlva teljes pompájában ragyog majd, minden előképzettség nélkül is egyszerű összerakni

Ebbe a szerkezetbe aztán két kölköt is beköthetünk, egymás mellé. A megoldás nagy előnye, hogy a gyerekek testsúlya nem zavar bele az egyensúlyozásba és földközelben vannak, ahonnan nem lehet nagyot esni. Hátránya, hogy ha tócsába hajtunk, akkor először szeplőssé, kicsit később pedig üvöltő sárszörnnyé válnak a gyerkőcök, illetve a keskenyebb átjárókon fennakadhat a cucc. Persze ez csak szokás kérdése. 
Annyira megtetszett az utánfutózás lehetősége, hogy ki is próbáltuk. Az alapból összehajtott, laposan tárolt  szerkezetet, előképzettség nélkül – sosem láttam még ilyet közelről – 4 perc alatt sikerült hibátlanul összeépíteni, mindenféle szerszám nélkül. Utána már csak a bicikli hátsó villáján kell a kengyelének egy kis helyet találni, ahová rögzíthetjük. Biztonsági okokból a csavaros rögzítés mellett még egy vékony hevedert is rá kell hurkolni a vázra, így reménytelen elveszteni az utánfutót. 
Ha a bringa felborul, az utánfutó akkor is talpon marad

Ha a bringa felborul, az utánfutó akkor is talpon marad

Persze akármilyen biztonságos is egy utánfutó – mindkét gyereknek van benne hárompontos biztonsági öv – ennek ellenére ebben is ajánlott a sisak viselése. Igaz, ha mi el is taknyolunk, maga az utánfutó nem feltétlenül borul velünk, de jobb a békesség. 
Aki maga is kipróbálná a bringás utánfutót, annak jó hír, hogy egy-egy hétvégére – 3 nap –  5000 forintért kölcsönözhető a szerkezet. Ezzel két gyermeket, vagy nehezebb felszerelést, esetleg háziállatot is vihetünk. Utóbbinak speciális típus készül, a kisállatoknak jobban megfelelő kialakítással. 

Mennyibe kerül?

Egy hagyományos, megbízható gyermekülés nagyjából 13 ezer forinttól indul, és 25-30-nál nem érdemes többet adni érte, de ha akarjuk, 40 ezerért is találunk a piacon ülést. Amire érdemes odafigyelni, hogy dönthető legyen a háttámla. Roppant szánalomkeltő, amikor elalszik a gyerek, és a feje minden bukkanónál koppan a nyergen. Jobb ha hátra döntjük ilyenkor. A márkásabb modellekhez lehet kapni pótadaptert is, így ha mindkét szülő bringáján van tartó, akkor csak az ülést kell átdobni egyik kerékpárról a másikra – tíz másodperc alatt megoldható – és friss ember hurcolhatja tovább az ivadékot. Az utánfutók drágábbak, itt 45 és 65 ezer forint közötti kiadásra kell felkészülni.
Ez az apróság félmillió forint. Viszont igazi profi darab.

Ez az apróság félmillió forint. Viszont igazi profi darab.

Van egy másik, sokkal mókásabb utánfutó is, ahol a gyereket némi munkára is rábírhatjuk, ha nem tűri kellő méltósággal a helyben, csendben ülést. Itt a kissrác ülésénél is találunk pedált, sőt, váltót is, így ha akar, besegíthet a családi sebességrekord elérésébe. Ebből a fajtából olyan is akad, ahol mindössze egyetlen kerék jut a gyereknek, amely leginkább egy fél bringára hasonlít. Ezt rögzítik a felnőtt bringa nyeregcsövéhez. A gyerek itt ugyan nem szólhat bele a kormányzásba, cserébe ha elfárad, húzathatja magát valamelyik szülőjével, nagyobb testvérével. 
Emellett egyszerű vontatórúd is kapható – 25 ezer forint körül – amely a saját erőből már tekerő, hamar kidőlő gyermeknek jöhet jól. Ez a gyerekbringa elejét megemeli, és úgy rögzíti valamelyik felnőtt nyeregcsövéhez. Szóval nincs kifogás, kisgyerekkel is simán lehet bringázni!
A tesztutánfutót köszönjük az Annyira Más Bringaboltnak!
Te hogy biciklizel a gyerekekkel?
Van biciklije, és lába, tekerjen csak!
17% (38)
Gyerekülésben szállítom
29% (64)
Utánfutóba kötöm, ott nincs vele baj
38% (86)
Ha megunta a tekerést, akkor vonórúddal vontatom
16% (37)