9 hónapos terhes autós a megengedett sebesség duplájával száguldott, amikor nem adott neki elsőbbséget egy kerékpáros, aki a Stop tábla ellenére elé hajtott. 10 métert repült, meghalt. Ki a hibás? Mi a bíróság ítélete?

Illusztráció

Illusztráció

A kutatásban résztvevő férfiak 33 százalékának és a nők 21 százalékának volt már balesete. Az ütközések 36 százaléka autóval, 18 százaléka gyalogossal, 17 százaléka másik biciklissel, 4 százaléka állattal történt, a balesetek egynegyedében nem volt más résztvevő. A kerékpárosok a balesetek elkerülése érdekében gyakran önvédelemből lemondanak az elsőbbségről egy-egy adott közlekedési helyzetben.

A biciklisek 28 százalékától loptak már el egy kerékpárt: 21 százalékuktól egyszer, 7 százalékuktól több alkalommal is. A lopások ellen a kerékpárok lelakatolásával próbálnak védekezni, és véleményük szerint a modern, vázrögzítős kerékpártárolók alkalmasabbak erre a feladatra. A megkérdezettek átlagosan 62,5 kilométert tesznek meg egy hét alatt: 22 százalékuk naponta, 17 százalékuk hetente négyszer-hatszor, 28 százalékuk hetente két-háromszor, 33 százalékuk ennél ritkábban biciklizik.

A felmérésben résztvevők döntő többsége tavasztól-őszig kerékpáron közlekedik: nyáron 97 százalék, tavasszal 94 százalék, ősszel 79 százalék, télen 24 százalék. Fontos szempont a napi várható hőmérséklet: 15 fok alatt a megkérdezettek 91 százaléka kerékpárral indul el otthonról, 10 fok alatt 61 százalék, míg 0 fok alatt már csak 24 százalék. A férfiak átlagosan 8 fok alatt teszik le a kerékpárt, a nők már 10 fok alatt felhagynak a kerekezéssel.

A kerékpárúttal kapcsolatban a megkérdezettek kiemelték, hogy számukra és a gyalogosok számára is a térbeli elkülönítés lenne a kedvezőbb megoldás. A legmegfelelőbbnek a menetiránynak megfelelő egyirányú kerékpáros sávokban közlekedést tartják, emellett a többség szívesen használja a buszsávot.

(Forrás: MTI)